Zorgt de ChristenUnie voor alleenstaande ouders?

8 oktober 2014

Zorgt de ChristenUnie voor alleenstaande ouders?

De Amersfoortse fractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over de daling in inkomen voor alleenstaande ouders met een uitkering die er binnenkort zit aan te komen. De SP fractie deelt de zorgen van de ChristenUnie, maar hoe geloofwaardig is de ChristenUnie eigenlijk?

Per 1 januari 2015 vervallen veel toeslagen, waaronder de alleenstaande oudertoeslag in de uitkering en de alleenstaande ouderkorting in de belastingen. De uitkering van alleenstaande ouders wordt gelijkgesteld aan de uitkering van alleenstaanden. Het kindgebonden budget gaat wel omhoog, maar uiteindelijk is er voor veel alleenstaande ouders toch sprake van een inkomensdaling. Daarnaast worden per 1 januari ook de uitkeringen verlaagd van mensen die een huishouden delen met een andere uitkeringsgerechtigde.

Laten we eens kijken wie hiervoor verantwoordelijk zijn.

Het verdwijnen van de toeslagen voor alleenstaande ouders is het gevolg van de Wet Hervorming Kindregelingen. Zowel in de Tweede als de Eerste Kamer heeft de ChristenUnie vóór deze wet gestemd.

Het verlagen van de uitkering voor mensen die een huishouden delen met andere uitkeringsgerechtigden is het gevolg van de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Zowel in de Tweede als de Eerste Kamer heeft de ChristenUnie vóór deze wet gestemd.

Zorgt de ChristenUnie voor alleenstaande ouders? De partij had kunnen voorkomen dat alleenstaande ouders met een uitkering er op achteruit gaan, maar in plaats daarvan is de ChristenUnie juist een drijvende kracht achter deze inkomensdaling!

De Amersfoortse fractie van de ChristenUnie heeft nu vragen gesteld aan het college over deze daling van het inkomen van alleenstaanden. De SP fractie wacht het antwoord hierop met interesse af.

Maar laat u vooral niets wijs maken! Dat uw inkomen mogelijk gaat dalen per 1 januari is mede het gevolg van de landelijke keuzes van de ChristenUnie.