Onze zorg over de financiële problemen bij gemeente Amersfoort

15 december 2014

Onze zorg over de financiële problemen bij gemeente Amersfoort

De gemeente zit in financiële problemen en toezicht van de provincie dreigt. Dat komt voor de SP niet als een verrassing. Om financieel gezond te zijn, moeten we stoppen met zinloze en geldverslindende projecten zoals de Westelijke Ontsluiting en Zwembad Hogeweg. Bezuinigen op zorg en sociale zekerheid is onacceptabel. Eerst de mens, dan prestigeprojecten.

Het Rijk bezuinigt hard door zorgtaken te deponeren bij de gemeente. Gemeente Amersfoort neemt die verantwoordelijkheid niet, maar laat u voor de consequenties opdraaien. Familie, mantelzorgers, buren, vrijwilligers, ondernemers, STIPS en wijkteams wordt gevraagd om de zorg te bieden die u nodig heeft. Als het aan dit gemeentebestuur ligt, wordt Thuiszorg afgeschaft.

Amersfoort blijkt veel te weinig reserves te hebben. Maar de meeste politieke partijen, waaronder alle coalitiepartijen, stemden tegen ons voorstel voor een reserve om tegenvallers binnen de zorg en sociale zekerheid op te vangen. Onbegrijpelijk!

De gemeente moet op het matje komen van Provincie Utrecht. Financiële ambtenaren hebben een verschil van mening over incidentele en structurele uitgaven en over onafgedekte risico's. Voor ons maakt het niet uit of het geld voor de Westelijke Ontsluiting en andere nutteloze projecten incidenteel of structureel is, verspilling blijft verspilling. Voor ons geldt: geen asfalt, wel mensen.

Reacties

Wij worden inderdaad van de gemeente naar de buurtzorg gestuurd de budget is helemaal kaal geplukt en de problemen naar elkaar afgeschoven. Wij krijgen echt te weinig zorg dat kan eigenlijk goed opgevangen worden door meer huishoudelijk hulp helaas hebben wij de indicatie huish.hulp HH1 maar krijgen ook geen zorg?