Meer aandacht voor klachten WSW'ers

19 januari 2015

Meer aandacht voor klachten WSW'ers

Mensen in de sociale werkvoorziening (Wsw'ers) kunnen in de praktijk nergens met hun klachten terecht, constateerde waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren vorig najaar. De ombudsman deed onderzoek nadat hij klachten ontving van Wsw'ers. Zij kregen nergens gehoor voor hun problemen op de werkvloer.

Bij de SP komen regelmatig (anonieme) klachten binnen over de sociale werkplaats. Deze klachten bevestigen het beeld dat de ombudsman schetst in zijn rapport, en daarom heeft de SP afgelopen dinsdag dit rapport in de Amersfoortse raad geagendeerd.

De zorgen van de SP blijken breed gedeeld te worden door andere partijen in Amersfoort. Ook de wethouder en de nieuwe directeur van de sociale werkplaats gaven toe dat er wel een klachtenregeling is, maar dat de communicatie hierover beter kan. Dit geldt zowel voor de communicatie richting het WSW personeel, als richting de politiek.

De wethouder en de directie hebben laten weten stappen te gaan zetten om de mensen op de werkvloer beter te informeren over bestaande klachtenregelingen. Ook zullen klachten in het vervolg mee worden genomen in het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Het afgelopen jaar is de sociale werkplaats regelmatig onderwerp van gesprek geweest in de Amersfoortse raad, maar al die keren ging het vooral over geld, tekorten en quota's. Het is een goede zaak dat nu ook een keer de WSW'ers zelf onderwerp van gesprek waren. De raad heeft dan ook de behoefte uitgesproken om vaker met de mensen uit de WSW zelf om tafel te gaan zitten, om zo te voorkomen dat WSW'ers uit beeld raken bij de gemeente.

Reacties

Op het S.W. bedrijf waar ik al geruime tijd zit word je aangesproken op ziekteverzuim en "gedreigd"met ontslag als je verzuim niet zal verminderen. Lichamelijke klachten worden niet serieus genomen en klachten worden niet ontvankelijk verklaard. Wij dachten een nieuwe directeur en bedrijfsleider te krijgen maar in de praktijk blijken het gevangenis bewaarders te zijn. Bij het minste of geringste word er gedreigd achter gesloten deuren. Geen getuigen erbij en de heren aan de top van het bedrijf houden kosten wat het kost allemaal een hand boven elkaars hoofd. Zelfs werkmeesters en voormannen trillen als een rietje en vrezen voor hun baantje en zetten dus het keiharde regime voort tegen hun eigen zin in. Sociale werkvoorziening? vergeet het maar, er is helemaal niets meer sociaal. Mensen die maar enige vorm van tegengas geven of pogingen doen om iets openbaar te maken worden monddood gemaakt d.m.v. bedreigen met sancties. Succes SP. laat maar eens zien wat jullie hier werkelijk mee doen want ook in de politiek heb ik inmiddels geen vertrouwen meer. Mensen zoals ik die hun " restcapaciteit " binnen een SW bedrijf mogen inzetten worden uitgemolken en onder verhuurd voor een schijntje maar worden geacht 200% productie te draaien. Schandalig dat dit in Nederland gebeurt. De hele wereld houd acties tegen het misbruiken van achtergestelde mensen maar in Nederland houd men dit niet alleen in stand, het word gepromoot met leuke subsidies. Vroeger noemde men dit slavernij maar tegenwoordig mag dit allemaal. Ook mensen die een uitkering hebben moeten tot wel 36 uur gewoon productie draaien en geld verdienen. Geen probleem dat iemand iets mag doen voor een uitkering maar fulltime voor een schijntje lijkt mij gewoon mensenhandel. SW bedrijven en mensen met een uitkering mogen geen bedreiging of concurrentie zijn voor betaalde banen, dat zijn harde afspraken maar ondertussen worden mensen bij post nl ontslagen en word hun plek ingenomen door wsw-ers en werklozen die dit werk moeten overnemen. SCHANDE is dit maar de hoge heren met al hun cursussen hoe je moet manipuleren en mensen onder tafel moet praten krijgen het altijd voor elkaar om de zaken te kunnen verantwoorden en natuurlijk zeer positief te laten lijken. De SW moet terug naar de oorspronkelijke staat waarvoor het is opgezet en niet langer als plek waar je mensen die toch al niet gezond zijn kan "misbruiken" omdat ze makkelijk vervangbaar zijn

het klopt allemaal onderwaardering staats gevangenis en mensen worden uitgebuit nooit is een stapje omhoog nee alleen de ambtenaar die telt 40 jaar werk er op zitten niks bereikt alles van je afgepakt daar zijn ze goed in wsw weg er mee eerst moet je er naar toe om dat je niet mag werken in een vrij bedrijf en nu trappen ze de mensen ze de mensen er weer naar toe wat een vuil zooitje nooit wat opgebouwt en dan ben je 58 en dan mag je oproten naar dat vrije maaar ze zijn van mij nog niet af ik ben al een jaar thuis en ik heb de wsw een advocaat op hun nek gestuurt naar alles wat er gebeurt is mensen kom voor je rechten op als praten niet helpt dan laat je het aan de advocaat over maar angst nee dat moet je niet hebben want dat is wat hun willen laat je niet kleineren denk aan je gezin denk aan je inkomen want je moet leven en leven van een drol kan je niet laat de directeur die maar op eten ik kan wel uren schrijfen maar ik hou er mee op de wsw heeft mij kapot gemaakt. gr pietje bel

mensen kom nou eens voor je eigen rechten op niemand durft voor de waarheid naar buiten te kommen waarom worden wij al jaren lang uitgebuit wel werken geen brood nooit loonsverhoging schande ons leven lang zitten wij al in de verdomhoek alleen de amtternaar die leeft als god in --- nee in Nederland maar weet je wij moeten ons eigen bundelen en alle wswers 150000- keer 30 euro is 4500000 op 1 rek nr en dan de beste advocaat van nederland de zaak laten door spitten en zeker loonsverhoging wat we jaren lang niet gehad hebben schut den haag maar waker want naar het malieveld dat helpt niet het enige wat ze denken is daar heb je die gekken weer we geven ze een ijsje en ze hebben weer een uitje nee mensen word waker de beuk er in Rutten zet de boel op zijn kop laten wij het dan ook maar doen dan zien ze ook de andere kant van de wswer leve de advocaat. pietje bel