Onderzoek bezuinigingen op de Westelijke Ontsluiting!

31 maart 2015

Onderzoek bezuinigingen op de Westelijke Ontsluiting!

De SP en GroenLinks willen dat het Amersfoortse college gaat onderzoeken hoe er op de Westelijke Ontsluiting kan worden bezuinigd. Deze optie is niet meegenomen in de bezuinigingsvoorstellen die het college heeft voorgelegd aan de stad, en zowel vanuit de stad als vanuit de oppositie levert dit veel kritiek op. De SP en GroenLinks dienen daarom samen een motie in tijdens de raadsvergadering op dinsdag 31 maart die het college oproept om te onderzoeken hoe op deze weg bezuinigd kan worden.

Fractievoorzitter Frans Prins van GroenLinks: "We kunnen de doorstroming daar ook verbeteren door een paar kleine veel goedkopere maatregelen die niet of nauwelijks ingrijpen in de natuur. Als er een mogelijkheid is om het geld dat nu voor de Westelijke Ontsluiting beschikbaar is aan belangrijkere zaken te besteden, zoals zorg en onderwijs, dan moeten we die met beide handen aangrijpen."

"Er circuleren veel onwaarheden over de Westelijke Ontsluiting. Maar feit is dat het om een uitgave van 67 miljoen gaat en dat er nog geen onomkeerbare beslissingen zijn genomen. In overleg met de regiopartners moet hier toch een miljoenenbesparing op te behalen zijn die de noodzaak tot andere bezuinigingen fors verlaagd. Om dit te onderzoeken is echter wel politieke wil nodig.", aldus SP raadslid Marijke Jongerman.

Als de motie aangenomen wordt moet het college gaan onderzoeken hoeveel geld er te besparen valt op de Westelijke Ontsluiting. Verder moet het college vast in overleg gaan met de regiopartners, waaronder de provincie, om te kijken onder welke voorwaarden de bestaande afspraken open te breken zijn. Met behulp van deze informatie kan de raad vervolgens een afgewogen beslissing maken over het al dan niet bezuinigen op de Westelijke Ontsluiting.