Gemeente, kom in actie voor TSN thuiszorg medewerkers!

1 juli 2015

Gemeente, kom in actie voor TSN thuiszorg medewerkers!

Foto: Marijke Jongerman

Dat was gisteravond de kraakheldere boodschap! Werkers bij thuiszorgbedrijf TSN hebben aan de gemeenteraadsleden duidelijk gemaakt wat de ontslagdreigingen en loonsverlagingen voor hun betekenen. Terwijl zij door de jaren heen altijd de zorg voor hun cliënten centraal hebben gesteld worden zij steeds meer geconfronteerd met verlaging van hun inkomen met schulden en bijkomende sociale problemen als gevolg. Met steun van FNV-bestuurder Tom Wennekers maakten hun persoonlijke verhalen diepe indruk op de aanwezige gemeenteraadsleden.

TSN is in Amersfoort de grootste aanbieder van Huishoudelijke Hulp. De afgelopen maanden werd duidelijk dat in onze stad 33 medewerkers met een vast contract, en 24 medewerkers met een flexibel contract met ontslag worden bedreigd. Bovendien verlaagt TSN in Amersfoort bij 300 thuiszorgmedewerkers het loon.

Foto: Marijke Jongerman
De raadsbijeenkomst vond gisteravond plaats op initiatief van de fracties van SP en OPA. Deze fracties willen dat gemeenteraad en college alles op alles zetten om ontslagen en loonsverlagingen bij TSN te voorkomen.

Tijdens de discussie met gemeenteraadsleden werd nog eens duidelijk wat de rol van de gemeente Amersfoort geweest is bij de inkoop van zorg. Omdat Amersfoort zelf geen extra geld wilde bijleggen en alleen het zwaar gekorte budget uit Den Haag wilde inzetten zijn thuiszorgbedrijven als TSN met te weinig geld aan het werk gezet.

Foto: Marijke Jongerman
De ontslagdreigingen en loonsverlagingen komen dus ook door de manier waarop Amersfoort de Huishoudelijke Hulp heeft ingekocht. Alleen al daarom moet Amersfoort in actie komen.

Helaas probeerden de coalitiefracties van PvdA en VVD alle verantwoordelijkheid in de schoenen van TSN te schuiven. Zij vinden het niet nodig dat Amersfoort in actie komt.

Natuurlijk is TSN, als werkgever, verantwoordelijk voor de ontslagen en loonsverlagingen en heeft het kabinet grote schuld omdat zij de gemeenten veel te weinig geld heeft gegeven om voldoende zorg in te kopen.

Foto: Marijke Jongerman
Maar door de keuzes die Amersfoort zelf gemaakt heeft, namelijk geen eigen geld bijleggen om goede zorg te garanderen, mogen college en gemeenteraad nu niet wegkijken en de TSN-thuiszorgmedewerkers in de steek laten. FNV-bestuurder Tom Wennekers wist dit de gemeenteraadsleden ook nog eens haarfijn uit te leggen.

Gelukkig is dit in de gemeenteraad niet alleen de opvatting van SP en OPA. Ook de fracties van ChristenUnie en GroenLinks lieten gisteravond weten mee te willen werken aan maatregelen die ontslagen en loonsverlagingen bij TSN moeten voorkomen.

Wordt dus vervolgd. De Amersfoortse SP heeft, samen met TSN-thuiszorgmedewerkers, voor de komende maanden een actieprogramma opgesteld.

Reacties

Het gelezen te hebben is mijn conclusie dat de partij vd arbeid zich laat in pakken door de VVD . Mijn schoondochter J van Doorn heeft de juiste toon aangehaald. Nu de politiek aan het woord