Alliantie past excessieve huurverhoging toe bij overlijden ouders

25 augustus 2015

Alliantie past excessieve huurverhoging toe bij overlijden ouders

De SP fractie maakt zich boos over de excessieve huurverhoging die de Alliantie toepast bij het overlijden van de ouder(s) en heeft hier vragen over gesteld aan het college. De SP roept de Alliantie op om een minder lage huurverhoging door te voeren en de huur geleidelijk aan te passen in plaats van deze in een keer zo enorm te verhogen.

Recentelijk is een huurder van de Alliantie overleden, en de inwonende volwassen dochter, die al haar hele leven in het huis woont, wordt nu opeens met een huurverhoging van maar liefst 356 Euro, een verhoging van 122%, geconfronteerd. De Alliantie heeft haar een nieuw huurcontract aangeboden, maar ziet het als een nieuw contract en past hierop, net als bij vrijkomende woningen, een enorme huurverhoging toe.

De SP, die vindt dat huren sowieso al veel te hard stijgen als woningen vrijkomen, vindt dit een excessieve en asociale huurverhoging en vindt dat de Alliantie zeker in het geval van het overlijden van de ouder(s) toch wel enige compassie zou moeten tonen.

In Nederland is het voor (volwassen) kinderen van ouders die komen te overlijden slecht geregeld, zij worden in het algemeen niet gezien als medehuurder omdat de overheid er van uit gaat dat kinderen vroeg of laat 'uit gaan vliegen'.

Laat blijkt hier nogal ruim opgevat te moeten worden, zelfs wanneer volwassen kinderen meer dan een halve eeuw bij hun ouder(s) inwonen blijken zij geen enkel recht hiermee te hebben opgebouwd.

Het gevolg hiervan is dat woningcorporaties min of meer vrij spel hebben wanneer ouders komen te overlijden. Zij hebben het recht om de kinderen bij overlijden van de ouder(s) de woning uit te zetten, en dit gebeurt ook in de praktijk.

Wanneer kinderen wel mogen blijven wonen kan de woningcorporatie een forse huurverhoging toepassen omdat het huurcontract in dit geval als een nieuw contract wordt gezien.

Dit laatste blijkt dus in Amersfoort te gebeuren. De SP wil weten hoe vaak dit soort situaties voorkomen en vindt dat het college zich in moet zetten voor een sociaal huurbeleid in dit soort situaties.

Het is al erg genoeg als je je ouder(s) verliest, die situatie mag niet misbruikt worden door woningcorporaties om de huren nog verder op te drijven.