TOP- of flop-locatie?

11 oktober 2015

TOP- of flop-locatie?

De SP fractie te Amersfoort heeft vragen gesteld over het faillissement van een afvalverwerker op de Isselt. De gemeente is eigenaar van het bedrijfsterrein, maar het bedrijf is niet in staat om het hier opgeslagen afval zelf te verwijderen. Uit de faillisementsverslagen blijkt bovendien dat het bedrijf mogelijk meer afval had opgeslagen dan was toegestaan volgens de verleende vergunning. Het afval zal nu waarschijnlijk op kosten van de gemeente moeten worden verwijderd. De gemeente heeft daarom alvast een verliespost van 1.5 miljoen Euro opgenomen in de zomerrapportage.

Het terrein, dat ook wel bekend stond als de TOP-locatie, is in 2007 aangekocht van TOP-Amersfoort BV om een verhuizing van de ROVA mogelijk te maken, zodat op het huidige ROVA-terrein woningbouw mogelijk kon worden gemaakt. Deze verhuizing blijkt niet langer haalbaar. Daarom heeft de gemeente besloten om het terrein, dat inmiddels verhuurd werd aan de afvalverwerker Hartog-Dijkman BV, te verkopen. Het bedrijf verkeerde al in zwaar weer als gevolg van de economische crisis en bleek niet in staat om de kosten op te brengen om het terrein leeg achter te laten en is vervolgens failliet gegaan.

In 2007 hadden raadsleden slechts 10 dagen de tijd om te beslissen over de aankoop van de TOP-locatie, en dit roept bij de SP fractie ook de vraag op of deze aankoop wel zorgvuldig is geweest. "Het financiële toezicht is nog maar net opgeheven, en nu komt het college weer met dit fiasco aanzetten? Je koopt eerst met grote haast een terrein aan, staat vervolgens toe dat een afvalverwerker hier teveel afval opslaat, brengt het bedrijf dan in de problemen door de huur op te zeggen en de Amersfoorter mag vervolgens voor de kosten opdraaien? Dat valt toch niet uit te leggen?", zegt Marijke Jongerman, raadslid voor de SP, die daarom heeft verzocht om een onderzoek naar de besluitvorming rondom de TOP-locatie.