Zet verhuurders-heffing in voor huurders!

11 november 2015

Zet verhuurders-heffing in voor huurders!

Foto: SP

De gemeente Amersfoort moet samen met andere gemeenten bij het Rijk een verzoek indienen om de landelijke verhuurders-heffing in te zetten voor een investeringsimpuls sociale woningbouw. Een SP motie met deze strekking werd gisteravond breed gesteund door de Amersfoortse gemeenteraad.

De verhuurdersheffing die is ingevoerd onder kabinet Rutte II maakt het voor woningcorporaties steeds moeilijker om nog te investeren in nieuwe en bestaande sociale huurwoningen. Woningcorporaties als de Alliantie moeten jaarlijks tientallen miljoenen Euros afdragen aan het Rijk, geld dat vervolgens niet meer in huurwoningen kan worden gestoken.

Voor de komende 5 jaar verwacht Amersfoort een tekort van rond de 2000 sociale huurwoningen. De afgelopen jaren is het aantal sociale huurwoningen met honderden woningen gedaald, ondanks prestatieafspraken met de corporaties. Zonder extra investeringen gaat het Amersfoort dan ook niet lukken om aan deze opgave te voldoen.

De SP fractie is daarom van mening dat Amersfoort mee moet gaan investeren in sociale woningbouw. Een bijdrage van het Rijk, betaald vanuit de opbrengsten van de verhuurdersheffing, zou hierbij erg welkom zijn, en wel zo eerlijk tegenover de huurders die indirect deze 'belasting op huur' op moeten brengen. Wij zijn blij dat een grote meerderheid van de raad ons hierin steunt.

Andere voorstellen om een extra impuls te geven aan de sociale woningbouw, zoals bijvoorbeeld het instellen van een reserve Sociale Woningbouw en het verhogen van de verdeelsleutel sociale huurwoningen/koopwoningen naar 40% sociale huurwoningen, hebben het helaas niet gehaald.

Veel partijen zien de ernst van de situatie nog niet in en vinden dat het nu nog te vroeg is om extra maatregelen te nemen. Maar de wachtlijsten in Amersfoort zijn inmiddels al opgelopen tot 8 jaar! Elke maand wachten is er 1 te veel, en de SP zal dan ook blijven komen met voorstellen om iets te doen aan het oplopende tekort aan sociale huurwoningen in Amersfoort.