Gemeente frustreert democratisch proces!

26 februari 2016

Gemeente frustreert democratisch proces!

"Door voor het referendum op 6 april over het associatieverdrag met Oekraïne geen verkiezingsborden te plaatsen, frustreert Amersfoort het democratisch proces!" Dat is de opvatting van SP-fractievoorzitter Ad Meijer. Bij verkiezingen worden er in Amersfoort op 18 locaties verkiezingsborden geplaatst en nu, als het aan het college ligt, helemaal geen.

"Er is door 400.000 mensen gezorgd voor een raadgevend referendum. “Voor het eerst in Nederland!", zegt Meijer. "En dan zouden de Amersfoorters niet het recht hebben geïnformeerd te worden over de standpunten van partijen?" Volgens de SP deugt deze beslissing niet en moet het college daarop terugkomen.

"Amersfoort heeft de plicht de informatie van partijen te faciliteren", stelt Meijer. "Of hoopt het college soms heimelijk op een lage opkomst?"

De SP-raadsfractie heeft een aantal vragen aan het college gesteld over het niet plaatsen van verkiezingsborden bij dit referendum. Ook vraagt de partij naar de eigen verantwoordelijkheid van de gemeente Amersfoort. "Of wil het college klakkeloos de mening van een minister kopiëren?", vraagt Ad Meijer zich af. (In de Circulaire Referendum Associatieovereenkomst EU-Oekraïne d.d. 1 februari 2016 noemt de minister op pagina 3, hoofdstuk 3, plaatsing van verkiezingsborden "niet nodig" omdat er bij een referendum geen kandidaten hoeven te worden gepresenteerd. Alsof het uitdragen van standpunten door partijen niet minstens zo belangrijk is!)