Overwinning voor TSN medewerkers!

17 februari 2016

Overwinning voor TSN medewerkers!

Foto: Sergey van Daalen

Na een jaar lang intensief actievoeren is het gisteravond door de gemeenteraad aangenomen reddingsplan een grote overwinning voor de thuiszorgmedewerkers van TSN!

Buurtzorg/Stichting Familiehulp gaat TSN in Amersfoort overnemen. De 300 thuiszorgmedewerkers houden hun baan èn arbeidsvoorwaarden, de 1200 cliënten worden overgenomen en houden bovendien hun vertrouwde hulp.

Dat waren nou net precies de belangrijkste eisen die de thuiszorgmedewerkers, met steun van de SP, aan de gemeente stelden. Ondanks voortdurende tegenwerking van een aantal fracties in de Amersfoortse gemeenteraad hebben zij volgehouden.  Actievoeren loont!

Het is pijnlijk dat de thuiszorgmedewerkers wel worden overgenomen en het kantoorpersoneel van TSN niet. De SP heeft de wethouder gevraagd al het mogelijke te doen om ervoor te zorgen dat voor het kantoorpersoneel van TSN een goed sociaal plan wordt afgesproken. Dat heeft zij toegezegd.

Buurtzorg/Stichting Familiehulp heeft 226.000,- euro extra nodig om de doorstart in Amersfoort te kunnen maken. Er is 450.000,- euro beschikbaar. Dit geld kreeg Amersfoort eerder van het Rijk en is nog over van een niet goed functionerende regeling (HHT) die banen in de thuiszorg moest behouden.

Op 4 december sloten FNV, CNV en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een akkoord met de regering dat gemeenten de mogelijkheid biedt om dat overgebleven geld in te zetten voor reddingsplannen als deze. Maar dit geld mag niet zomaar aan één zorgaanbieder worden gegeven. Dat zou verboden staatssteun zijn.

Daarom geeft Amersfoort nu alle 12 zorgaanbieders hier de kans om een plan in te dienen dat van die beschikbare 450.000 euro kan worden betaald. Hoewel de SP behoud van zorg en werkgelegenheid belangrijker vindt dan de vraag of alle zorgaanbieders wel een kans krijgen om ook een voorstel in te dienen, vindt zij deze omweg aanvaardbaar.

De keiharde eis is en blijft dat Buurtzorg/Stichting Familiehulp de 226.000,- euro op tijd, dus voor 24 februari, krijgt!

Op korte termijn is de kans op een succesvolle oplossing dus heel erg groot. Maar Buurtzorg/Stichting Familiehulp moet het ook een langere tijd kunnen redden. En wel zonder ontslagen of loondump! Daarom moet Amersfoort haar keiharde bezuinigingsbeleid veranderen. Want met steeds minder cliënten gaat ook Buurtzorg/Stichting Familiehulp straks kopje onder.

De harde feiten zijn dat Amersfoort op dit moment 35% van alle zorgvragen terugverwijst naar de zogenaamde zelfredzaamheid. De gemeente heeft TSN in 2015 op de iets zwaardere thuiszorg (HH2) met maar liefst 35%(!) gekort en op de iets lichtere variant (HH1) 20%.

Daarnaast is 40% van de thuiszorg-cliënten ontevreden over de urenkorting die zij het afgelopen jaar voor hun kiezen kregen, geeft de helft aan dat ze zich soms wel en soms niet kunnen redden en weet 4 op de 10 thuiszorg-cliënten niet waar ze terecht kunnen als ze extra hulp willen aanvragen. Zo gaat het niet langer!

Wil het plan Buurtzorg/Stichting Familiehulp een eerlijke kans krijgen dan moet het roer drastisch om. Dit is de strijd die de SP steeds in Amersfoort voert en die zij, samen met thuiszorgmedewerkers èn cliënten, de komende tijd keihard zal voortzetten.