Vervuiling Jericho in 2011 al bekend, SP stelt vragen

4 februari 2016

Vervuiling Jericho in 2011 al bekend, SP stelt vragen

Foto: Marijke Jongerman

De Amersfoortse SP stelt vast dat in 2011 al bekend was dat er lichte tot lokaal ernstige bodemverontreiniging met kankerverwekkende PAK's voorkwam in de buurt Jericho. De SP fractie wil weten hoe het kan dat de verontreiniging die recentelijk in de buurt geconstateerd is volkomen als een verrassing leek te komen voor alle betrokken partijen en of er bij de werkzaamheden wel de benodigde veiligheidsmaatregelen zijn getroffen. Ook stelt de SP vragen over de informatievoorziening richting bewoners.

Foto: Marijke Jongerman
Voor het project Dijkverbetering Zuidelijke Randmeren en Eem is in opdracht van het waterschap Vallei en Veluwe al in 2010/2011 onderzoek gedaan naar mogelijke bodemverontreiniging in de buurt Jericho. Bij boringen in de wijk werden lokaal overschrijdingen van interventiewaarden voor verontreiniging met PAK's geconstateerd.

Foto: Marijke Jongerman
Naar aanleiding hiervan is een aanvullend bodemonderzoek gedaan, en de conclusie hiervan was dat er lokaal sprake was van ernstige verontreiniging met PAK's. Deze verontreiniging werd echter niet zwaar genoeg bevonden om indertijd al maatregelen te nemen. Wel beveelt het rapport aan om voldoende veiligheidsmaatregelen te nemen bij de werkzaamheden.

Foto: Marijke Jongerman
De SP fractie wil nu weten of deze onderzoeken indertijd wel toereikend en zorgvuldig genoeg waren. "Het is uitermate vreemd dat men nu opeens een verontreiniging aantreft die zich over honderden meters lijkt uit te strekken, terwijl men in 2011 nog bodemonderzoeken verricht heeft in de buurt. Hoe kan het dat deze nieuwe vervuiling indertijd compleet gemist is?" wil SP raadslid Marijke Jongerman weten. "En hoe kan het dat de omwonenden hier niets van af weten en nu pas horen van de vervuiling in hun buurt?"