Stop de Blokhokken, ook in Amersfoort!

15 april 2016

Stop de Blokhokken, ook in Amersfoort!

Door het handelen van de wethouder Wonen worden in Amersfoort mogelijk de huren van kleine appartementen enorm opgedreven en worden ze onbereikbaar voor de lagere inkomens. Minister Blok wil extra huurpunten toekennen aan dit soort appartementen, maar de steden Amsterdam en Utrecht zijn hiertegen in verzet gekomen. Bij een werkbezoek aan Amersfoort heeft de wethouder Wonen, Fleur Imming, tegen minister Blok gezegd wel open te staan voor dit beleid. De SP fractie neemt dit de wethouder zeer kwalijk omdat deze nu zijn oog op Amersfoort lijkt te hebben laten vallen.

Donderdag heeft minister Blok tijdens een debat in de Tweede Kamer opgemerkt dat Amersfoort enthousiast is over zijn plannen om extra huurpunten toe te kennen aan kleine appartementen. De huren van appartementen van 25 tot 40 vierkante meter kunnen hierdoor stijgen tot ver boven de duizend Euro.

"Dit lost helemaal niets op in Amersfoort", vindt SP raadslid Marijke Jongerman. "Er is in Amersfoort een tekort aan betaalbare sociale huurwoningen voor de lage inkomens, zeker geen tekort aan appartementen voor de middeninkomens. Rondom het centrum staan zelfs huurwoningen in de particuliere sector leeg. Het enige waar deze extra Blokpunten toe zullen leiden is dat de huren van kleine appartementen enorm stijgen en lage inkomens dit niet meer kunnen betalen. De toch al nijpende tekorten aan betaalbare sociale huurwoningen zullen hierdoor alleen maar groter worden. Dit is een cadeautje van de wethouder aan de vastgoedsector, ten koste van huurders in Amersfoort."

In Amsterdam en Utrecht is inmiddels breed gedragen verzet tegen de extra huurpunten van Blok. Dit verzet wordt daar gesteund door de lokale SP, PvdA & GroenLinks afdelingen, maar ook door diverse huurdersverenigingen, de Woonbond en de Amsterdamse corporatiekoepel AFWC. De SP fractie in Amersfoort heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college en roept het college op om zich aan te sluiten bij het verzet in Amsterdam en Utrecht.