Nieuw datalek en falende invoer automatiseringssysteem direct ophelderen!

23 mei 2016

Nieuw datalek en falende invoer automatiseringssysteem direct ophelderen!

"Als informatie die wij hebben klopt heeft Amersfoort een groot probleem en dit college zeker ook", zegt SP-fractievoorzitter Ad Meijer. "Dan heeft deze gemeente rondom het loket Werk Inkomen en Zorg een automatiseringssysteem aangeschaft dat niet goed is uitgetest en waarvan de invoering niet goed is voorbereid".

Informatie, in het bezit van de Amersfoortse SP, geeft aan dat dit zg. DMS-systeem in november 2015 is ingevoerd en eind december 2015 weer buiten werking is gesteld. Ondertussen waren de problemen op de werkvloer zo hoog opgelopen dat personeel zich ziek meldde en de ondernemingsraad een rol ging spelen.

"Dramatisch", zegt Meijer. "Zowel voor de medewerkers als wat betreft de kosten. Volstrekte helderheid is nodig!".

Bovendien zou dit systeem het medewerkers van de gemeente mogelijkheid gemaakt hebben om beschikbare informatie over alle Amersfoorters in te zien. Volgens de SP is dit in strijd met de geldige privacy regels. "Na alle commotie en onduidelijkheid over dat andere datalek is het vertrouwen in dit college nu wel heel erg ondermijnd", aldus de fractievoorzitter. Tot slot opnieuw de hamvraag: waarom is de gemeenteraad niet geïnformeerd en waren de wethouders zelf wel op de hoogte (en zo ja, vanaf welk moment)?

Opvallend is dat het college in de begroting 2016-2019 een summiere mededeling over de invoering van DMS heeft gedaan. Het systeem zou de personeelskosten aanzienlijk helpen verlagen. Wat deze falende invoering daarvoor betekent laat zich raden. De SP heeft het college zo'n 17 indringende vragen gesteld die binnen een dag of twintig dienen te worden beantwoord. "Als het college verstandig is antwoorden ze sneller", zegt Ad Meijer. "Het vertrouwen in dit college staat nl. opnieuw op het spel"