Versoepeling regels vergunningparkeren, een groot fiasco?

25 mei 2016

Versoepeling regels vergunningparkeren, een groot fiasco?

Foto: Marijke Jongerman

Het invoeren van nieuwe parkeervergunningzones in Amersfoort lijkt uit te lopen op een groot fiasco. Hele straten en buurten komen inmiddels in opstand hiertegen, en voelen zich niet gehoord. De SP, die als enige partij tegen het afschaffen van de bewonersenquête vergunningparkeren stemde, roept dan ook op om deze enquête weer in te voeren. Daarnaast vindt de fractie dat de kosten voor parkeervergunningen bij de gemeente moeten komen te liggen, niet bij bewoners.

Op 15 September 2015 stemde de gemeenteraad, op verzoek van groepen bewoners die veel parkeeroverlast ervaren in hun straat, voor het afschaffen van deze bewonersenquête. Waar vroeger de hele buurt ondervraagd werd over de wens om vergunningparkeren in te voeren, is nu een aanvraag ondersteund door 50 bewoners voldoende. Ook werden de eisen voor de bezettingsgraad in een buurt verder versoepeld, zodat een gebied eerder in aanmerking komt voor vergunningparkeren.

Dankzij de nieuwe regels kan een relatief kleine groep bewoners voor een hele buurt vergunningparkeren aanvragen. Zo gaat het in het Gildenkwartier om 7% van de bewoners die de aanvraag heeft ondersteund. Aan de rest van de bewoners in de buurt wordt niets meer gevraagd en het draagvlak in de buurt wordt niet meer gemeten. Vreemd genoeg vond de gemeenteraad in 2013 draagvlak nog dusdanig belangrijk dat het toen werd verhoogd van 25% naar 50%. Een enorm verschil ten opzichte van de 7% die nu gehanteerd wordt.

"Het is asociaal om mensen onaangekondigd op te zadelen met vergunningparkeren zonder ze eerst op zijn minst te informeren over een ingediende aanvraag.", zegt SP gemeenteraadslid Marijke Jongerman. "Dankzij een foutief verstuurde brief is er nu toch de gelegenheid voor bewoners om in te spreken over de nieuwe parkeervergunningzones, maar oorspronkelijk was het niet eens de bedoeling dat ze gehoord zouden worden. Samen maken we de stad? Blijkbaar niet als het om vergunningparkeren gaat!"

De SP fractie zal daarom bij de behandeling van de nieuwe parkeervergunningzones met een tweetal voorstellen komen. Ten eerste wil de partij dat de bewonersenquête weer terug komt, want de nu ontstane ophef toont aan dat er een grote behoefte aan inspraak is onder buurtbewoners, en dat je een buurt niet zonder raadpleging met parkeervergunningen op kunt zadelen.

Daarnaast vindt de fractie dat de kosten voor vergunningparkeren niet bij de bewoners, maar bij de gemeente moet komen te liggen. "De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende parkeerruimte en het terugdringen van het autogebruik binnen de stad", vindt Jongerman, "maar er is geen enkele financiële prikkel om daaraan te voldoen als je gewoon ten koste van bewoners vergunningparkeren in kunt voeren. Rondom het centrum liggen veel oude wijken met veel inwoners met relatief lage inkomens, die mogen niet de dupe worden van een falend parkeerbeleid!"

"Als de gemeente zelf deze kosten in de portemonnee gaat voelen zal het college heel wat sneller geneigd zijn om met fatsoenlijke parkeer- en vervoeralternatieven te komen, en zal het college ook minder snel de parkeernormen loslaten bij grote projecten zoals nu regelmatig het geval lijkt te zijn. Het bedrijfsleven, dat veel van de parkeerproblemen veroorzaakt, mag ook wel eens wat actiever bijdragen aan het oplossen van dit probleem. Parkeervergunningen moeten wat ons betreft (bijna) gratis of in ieder geval flink minder duur worden, het college betaalt de rest maar."

De uitbreiding van de parkeervergunningzones wordt op dinsdagavond 7 juni besproken in de gemeenteraad. Er is dan ook de gelegenheid voor bewoners om zich uit te spreken hierover. Hiervoor moeten zij zich vooraf aanmelden bij de griffie van de Amersfoortse gemeenteraad.

Reacties

Dat er wat gedaan moet worden aan de verschrikkelijke en sterk toenemende parkeerdruk in Gildenkwartier en (tenminste) aan de "kop" van de Koppelweg zou een duidelijke zaak moeten zijn! Als bewoner van de Koppelweg was ik dan ook blij dat er (hopelijk) vergunning-parkeren zal worden ingevoerd. Men kan gaan 'zeuren" over de kosten, maar in mijn geval rijd ik op jaarbasis 2 tanken benzine leeg om een parkeerplaats te kunnen vinden! (en dat is veel duurder!). Bovendien is het vaak een gaan en komen van auto's welke op zoek zijn naar een plek en zorgt voor overlast en luchtvervuiling!

Opmerking uit artikel:
Zo gaat het in het Gildenkwartier om 7% van de bewoners die de aanvraag heeft ondersteund. (?)
Werkelijkheid:
Vandaag willekeurig aan 10 bewoners in Gildenkwartier gevraagd wat ze vinden van de invoering van vergunning-parkeren. 9 personen waren er heel blij mee. De 10de bezit 2 auto's en vond de kosten wat hoog worden.
Hoe..? dat maar 7% de aanvraag heeft ondersteund?

Ja, ook ik stem(de) vaak SP. Maar zie wel de realiteit onder ogen en het feit dat ik 50% van de tijd niet kan parkeren in de omgeving van mijn woning. (Nieuwe bioscoop-film in Pathé, evenementen, koopavonden, zaterdag en vaak zondag, Personeel dat auto's parkeert enz. enz.) En.. het gaat steeds erger worden!

Laat deze kant van een Koppelweg-bewoner dan ook niet voorbij gaan.