Geheime coalitieafspraak verbiedt vervolgonderzoeken naar Westelijke Rondweg

23 september 2018

Geheime coalitieafspraak verbiedt vervolgonderzoeken naar Westelijke Rondweg

Een geheime coalitieafspraak verbiedt de coalitiepartijen in Amersfoort om voor nieuwe onderzoeken naar de omstreden Westelijke Rondweg te stemmen. Dat blijkt uit een open brief van de D66 fractie aan de leden van D66 Amersfoort. De SP fractie is zeer ontstemd over het bestaan van deze geheime afspraak en ziet dit als een ondermijning van 1 van de belangrijkste kerntaken van de raad, de controlerende functie. Om die reden dienen SP raadsleden Jongerman & Molenkamp schriftelijke vragen in aan het college.

"Zelfs onderzoeken naar de financiële situatie en risico's zijn niet toegestaan", zegt SP fractievoorzitter Marijke Jongerman, "maar gemeenteraadsleden horen verantwoordelijk om te springen met gemeenschapsgeld en nieuwe innformatie kan er altijd toe leiden dat daarvoor ook nieuwe onderzoeken nodig zijn. Het is uitermate kwalijk dat politieke stokpaardjes van bepaalde partijen binnen de coalitie nu blijkbaar zwaarder wegen dan het gemeenschappelijk belang. De belastingbetaler mag straks voor de kosten opdraaien omdat coalitiepartijen hun controlerende taak niet meer serieus nemen."

Mogelijk verklaart het bestaan van deze afspraak ook waarom GroenLinks in mei 2018 tegen een motie van SP raadslid Rob Molenkamp stemde waarin gevraagd werd om nieuwe feiten rondom de Westelijke Rondweg te onderzoeken, iets waar GroenLinks veel kritiek op heeft gekregen uit haar eigen achterban. "Op dat moment waren de coalitie onderhandelingen nog gaande, maar indien deze afspraak daarbij al op tafel lag moest GroenLinks wel tegen de motie stemmen. Op deze manier wordt de democratie en daarmee dus ook de oppositie dus buitenspel gezet", concludeert Jongerman.

Tijdens de vorige raadsperiode leidde een onderzoek naar de Westelijke Rondweg nog tot spanningen binnen de coalitie. Toen Amersfoort onder financieel toezicht werd gesteld door de provincie Utrecht diende de SP een motie in waarin gevraagd werd om bezuinigingen op deze rondweg  te onderzoeken. Tot verrassing van velen stemden de toenmalige coalitiepartijen PvdA en D66 ook voor deze motie. "Het is niet ondenkbaar dat de VVD dit soort verrassingen heeft willen voorkomen door nu te eisen dat de coalitiepartners voor geen enkel vervolgonderzoek meer stemmen, ongeacht wat de nieuwe omstandigheden zijn." zegt Jongerman, "maar je kan je afvragen hoe democratisch dat nog is."