Grote zorgen rondom kostenoverschrijdingen bij de Westelijke Rondweg

16 september 2018

Grote zorgen rondom kostenoverschrijdingen bij de Westelijke Rondweg

De SP maakt zich meer en meer zorgen rondom mogelijke kostenoverschrijdingen bij de Westelijke Rondweg. Sinds het einde van de crisis stijgen de kosten voor grote infrastructuurprojecten explosief, en ook is er nog veel onduidelijk over mogelijke meerkosten bij de rondweg. Reden voor SP raadslid Rob Molenkamp om opnieuw schriftelijke vragen in te dienen hierover.

Ook in de provincie komt steeds meer aandacht voor de Westelijke Rondweg. Recent onderzoek van omwonenden heeft aangetoond dat de hoeveelheid verkeer op deze weg is afgenomen sinds ziekenhuis De Lichtenberg is gesloten. Eerdere voorspellingen van de gemeente blijken hierdoor totaal niet te kloppen, en de weg voldoet zelfs niet eens meer aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor provinciale subsidie. Reden voor de SP fractie in de provinciale staten om nu ook te willen stoppen met de aanleg van de rondweg.

Op dit moment is het college bezig met de definitieve kostenberekening voor het gehele project. Eigenlijk had het college al willen beginnen met kappen van veel bomen voordat de gemeenteraad de tijd had gekregen om deze informatie eerst te bestuderen, maar dankzij ingrijpen van de raad is daar nu een streep doorgezet. Voordat verdere definitieve stappen worden gezet zal de gemeenteraad zich eerst buigen over deze kostenberekening.

Bij eerdere besprekingen rondom grote infrastructuurprojecten zoals de Kersenbaan koos het college voor geheimzinnigheid en geheimhouding. Als het college daar ook dit keer weer voor kiest zal de SP zich daar zeer kritisch tegen opstellen en volledige openheid van zaken eisen. Het gaat om vele miljoenen gemeenschapsgeld, en de bevolking heeft er recht op te weten waar dat aan uit wordt gegeven.