Lagere parkeernormen? Dan ook een lagere huur!

15 januari 2019

Lagere parkeernormen? Dan ook een lagere huur!

De SP vindt dat lagere parkeernormen voor sociale woningbouw gekoppeld moeten worden aan de hoogte van de huur. Dit levert een financiele prikkel op voor woningcorporaties om meer huurwoningen te bouwen met een lage huur, en zorgt er voor dat de huurder zelf ook mee kan profiteren van minder beschikbare parkeerruimte.

Vanavond bespreekt de gemeenteraad een voorstel van het college om voor sociale woningbouw lagere parkeernormen toe te passen. Woningcorporaties vragen hier al langer om, omdat te strenge parkeernormen er toe leiden dat er veel geld in de aanleg van parkeerplaatsen moet worden gestoken. Dit staat de realisatie van sociale huurwoningen vaak in de weg, terwijl sociale huurders minder vaak dan gemiddeld een auto bezitten en hierdoor veel dure parkeerruimte onbenut blijft.

De SP staat hier positief tegenover. Zo hebben wij in Randenbroek-Zuid samen met bewoners actie gevoerd tegen de koppelverhuur van parkeerplaatsen en sociale huurwoningen. Bewoners die zelf niet eens een auto hadden werden door de Alliantie gedwongen om bij hun woning een dure parkeerplaats te huren. Deze strijd heeft er toe geleid dat de huur van de parkeerplaatsen uiteindelijk fors verlaagd is. Hierdoor bleef de corporatie echter wel met een probleem zitten doordat er verlies werd geleden op deze parkeerplaatsen.

Wij vinden het dan ook redelijk dat de parkeernormen voor sociale woningen omlaag gaan, mits dat niet tot toename van parkeeroverlast leidt. Wel vinden wij dat de parkeernormen gekoppeld moeten worden aan de hoogte van de huur, zodat het financieel aantrekkelijker wordt om woningen met een lage huur te bouwen. Aan deze woningen is op dit moment immers een groot tekort in Amersfoort, en minder service in de vorm van minder parkeerruimte verdient ook een lagere huur.

In de gemeente Haarlemmermeer worden de parkeernormen al op deze wijze bepaald. Omdat het college van Amersfoort zelf niet zo ver wil gaan zullen wij een amendement indienen waarin wij vragen om de manier waarop de gemeente Haarlemmermeer de parkeernormen bepaalt ook over te nemen in Amersfoort. Want lagere parkeernormen? Dan ook een lagere huur!