Steun voor Wijkmuseum en Fluor dankzij SP

4 oktober 2019

Steun voor Wijkmuseum en Fluor dankzij SP

Een mooie toekomst voor het Wijkmuseum en de wethouder moet aan de slag voor het verbeteren van Fluor. Dat is de uitkomst van twee aangenomen voorstellen van SP-Raadslid Marc Smits tijdens de behandeling van het cultuurplan in de Gemeenteraad. ‘Het is belangrijk dat alle Amersfoorters kunnen meedoen en genieten van cultuur. Fluor en het Wijkmuseum Soesterkwartier leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Het is dan ook heel erg goed nieuws dat deze steun krijgen.’

Samen met D66 diende de SP een voorstel in om geld beschikbaar te stellen voor het Wijkmuseum. Smits: ‘Het Wijkmuseum is uniek en van onschatbare waarde voor het Soesterkwartier. Het is niet alleen een museum maar ook een belangrijke ontmoetingsplek. Het bestaat dankzij de inzet van vrijwilligers. Tegelijk stond de toekomst op het spel omdat er geen ondersteuning was. Nu kunnen de vrijwilligers bouwen aan een mooie toekomst.’

Samen met de VVD werd aandacht gevraagd voor poppodium Fluor. ‘We mogen trots zijn op wat Fluor met relatief weinig geld presteert. Elk jaar tienduizenden bezoekers, mooie optredens maar ook ruimte voor lokaal talent. Tegelijk dreigt een onzekere toekomst door de bouw van woningen in de Nieuwe Stad. Dat moeten we voorkomen. We zijn niet tegen woningen, maar dat mag niet ten koste gaan van het poppodium. Dat kan door nu al maatregelen te nemen om geluidsoverlast tegen te gaan. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat ze hun spullen in een overdekte ruimte kunnen laden en lossen. Dankzij ons voorstel moet de wethouder nu aan de slag om dat met de projectontwikkelaar te regelen.’