Vogelvrij!

12 november 2014

Vogelvrij!

Gisteravond heeft de gemeenteraad de begroting voor 2015-2018 vastgesteld. Zonder geoormerkt geld opzij te zetten om keihard te garanderen dat mensen die straks door de bezuinigingen geen zorg meer krijgen toch geholpen kunnen worden. Natuurlijk heeft de SP tegen zo’n begroting gestemd.

De kern van de zaak is dat de VVD – en D66 – eisen dat de bezuinigingen van het kabinet op de zorg niet door Amersfoort met Amersfoorts geld worden gecompenseerd. Een asociale houding waarmee deze partijen de coalitie gegijzeld houden.

Na lang aandringen heeft het college tenslotte toegegeven dat er mensen na 1 januari 2015, als de gemeente voor thuis- en jeugdzorg verantwoordelijk wordt, tussen de wal en het schip zullen vallen. Dat kan ook niet anders als je met veel te weinig geld zorg wil garanderen aan mensen die dat nodig hebben.

Maar in plaats van, zoals de SP doet, de VVD en D66 keihard aan te pakken en te eisen dat deze coalitiepartijen wel geld geoormerkt voor de zorg opzij zetten, komen allerlei fracties van zowel coalitie als oppositie met een ander, slapper, voorstel.

Zij willen bestaande reservepotten, die dus een ander doel hebben, zo veel mogelijk in kunnen zetten om mensen straks nog zorg te kunnen bieden. Maar gaat dat ook zo werken?

De SP-fractie denkt van niet. Want als je bij reservepotten, die eigenlijk een andere bestemming hebben, aangeeft dat het geld met voorrang naar de zorg moet kunnen heeft het college nog steeds de keus of ze dat geld werkelijk aan zorg gaat besteden of toch aan andere doelen waar tekorten op dreigen zoals de Westelijke Ontsluiting, het zwembad enz.

Dat de SP uiteindelijk toch maar voor dit voorstel gestemd heeft is omdat de gemeenteraad het voorstel van de SP-fractie, om met geoormerkt geld de zorg voor iedereen te garanderen, al had weggestemd en dit slappe voorstel voor de mensen net iets beter is dan helemaal niets.

VVD-wethouder Buijtelaar (financiën) liet gisteravond duidelijk blijken dat hij de vrijheid wil om andere keuzes te maken dan geld uit de bestaande reservepotten aan zorg te besteden. Waarmee maar weer eens duidelijk wordt dat de mensen die van zorg afhankelijk zijn na 1 januari 2015 vogelvrij blijven.