h

Vertragingen stadsdienst

11 april 2008

Vertragingen stadsdienst

Er komen klachten binnen over het niet op tijd rijden van de stadsbussen. Met name over lijn 1
(Soesterkwartier) en lijn 8 (Randenbroek).

Een bewoner van het Soesterkwartier meldt dat eind
september de bus tijdens de spits van de 10 werkdagen het zes keer is voorgekomen dat de bus niet op
tijd heeft gereden. Een aantal keren is de betreffende reiziger na 20 minuten wachten maar gaan lopen.
Een andere reiziger van lijn 1 meldt dat de chauffeurs zelf aangeven dat het rijschema zodanig strak is,
dat er geen tijd is voor plas/ koffiepauze. Meestal komen ze na de eerste rit al met vertraging op het
station, waardoor ze ook weer met vertraging vertrekken. Eerder dit jaar waren er ook al klachten over
lijn 1.
Een reiziger van lijn 8 meldt dat de bus regelmatig 4 tot 8 minuten te laat op het station arriveert,
waardoor aansluiting op de intercity (richting Utrecht of Amsterdam) wordt gemist.

Het SP-fractielid Frits Schoenmaker heeft hierover vragen gesteld, waar het College antwoord op heeft gegeven.

Vraag 1.
Is het college op de hoogte van onderstaande vertragingen van de stadsbussen?
Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Zo, nee. Waarom niet? De vervoerder heeft toch een meldingsplicht?
Antwoord 2.
Zie antwoord op vraag 1

Vraag 3.
Zo, ja. Wat wordt met dergelijke meldingen gedaan?
Antwoord 3.
Bij de vervoerder wordt aangedrongen op een passende aanpak, zodat vertragingen tot het verleden behoren en er voldaan wordt aan de stiptheidseisen uit de concessie.

Vraag 4.
De gedeeltelijk afsluiting van de tunnel Amsterdamseweg speelt hierbij een rol. Op welke wijze houdt de vervoerder daar rekening mee? Is overwogen lijn 1 tijdelijk aan de noordkant te laten vertrekken en arriveren?
Antwoord 4.
De vervoerder houdt rekening met extra rijtijd door de werkzaamheden. Halteren aan de noordkant is niet aan de orde omdat dan het centrum niet wordt bediend.

Vraag 5.
Kunt u een overzicht geven van de vertragingen op de verschillende buslijnen van maand september 2007? Kunt u überhaupt een overzicht geven van vertragingen op de buslijnen?
Antwoord 5:
Nee. Wij worden wel op de hoogte gesteld van het feit dat er sprake is van vertraging, maar niet op het detailniveau dat u vraagt. Dat is de verantwoordelijkheid van de vervoerder.

Vraag 6.
Hoe controleert het college de prestaties op het gebied van het rijden op tijd? Bent u afhankelijk van de gegevens van de vervoerder?
Antwoord 6:
Ja, in het regulier overleg met de vervoerder worden we hierover geïnformeerd. Wanneer de vervoerder geen passende oplossingen biedt vindt er gerichte monitoring plaats en wordt de vervoerder vervolgens op zijn plichten van stiptheid en vervoerplicht aangesproken.

Vraag 7.
Bent u bereid een aantal buslijnen op cruciale momenten (bij voorkeur de spits) te controleren op eventuele vertragingen?
Antwoord 7:
In principe hoort dat tot de verantwoordelijkheid van de vervoerder, maar in geval van aanhoudende klachten zullen wij dergelijke monitoring uitvoeren zoals aangegeven bij antwoord 6.

Vraag 8.
Wat doet de vervoerder in geval van ernstige vertragingen of het uitvallen van ritten richting de reiziger? Worden die geïnformeerd en hoe gebeurt dat?
Antwoord 8:
Het ontbreekt, met uitzondering van het busstation, aan dynamische reizigersinformatie. In 2009 wordt dit geïntroduceerd op de haltes van lijn 3 en enkele nader te bepalen haltes op knooppunten.

Vraag 9.
Welke maatregelen zijn afgesproken om de vervoerder te houden aan zijn vervoerplicht?
Antwoord 9:
Zie antwoord 6. Wanneer de vervoerder in gebreke blijft moet er een juridisch traject worden doorlopen. Dat is tot nu toe niet nodig geweest, ook niet ten tijde van de start van de concessie toen aanvankelijk met klein materieel de vervoerplicht niet werd nagekomen.

Vraag 10.
Bestaat er een overleg tussen vervoerder en reizigers naast het overleg met reizigersorganisaties?
Antwoord 10.
Nee.

Foto: SP
Foto: SP

U bent hier