Eerlijke informatie over schuldengroei!

29 december 2012

Eerlijke informatie over schuldengroei!

Op 24 december verschijnt er in het Amersfoort Katern van het AD een artikel met als kop 'Schuldengroei in wijken met tweeverdieners'. Het artikel geeft aan dat in de stadsdelen met veel tweeverdieners als Kattenbroek, Nieuwland en Vathorst het aantal bewoners met schulden hand over hand toeneemt.

We lezen: 'Mensen met goede inkomens raken hun baan kwijt en kunnen vervolgens niet van het dure koophuis af, omdat ze dan met een restschuld blijven zitten. Op dat moment begint de schuldenteller te lopen. Er zitten ook steeds meer verdieners tussen de hulpvragers. Het klantenbestand van de schuldhulpverlening is drastisch aan het verschuiven.'

Dit wekt verbazing! Ter voorbereiding op de begrotingsbehandeling van 6 november j.l. stelde de SP-fractie feitelijke vraag nr. 116:

'De economische crisis leidt er toe dat meer huizenbezitters in financiële problemen komen. Dit kan tot gevolg hebben dat er een grotere druk ontstaat op schuldhulpverlening en andere vormen van maatschappelijke ondersteuning. Op welke wijze is er in de begroting 2013-2016 met een dergelijke ontwikkeling rekening gehouden?'

Het college antwoordde toen:

'In de begroting is inderdaad geen rekening gehouden met een eventuele stijging van de vraag naar schuldhulpverlening. We zien op dit moment geen grotere druk op de schuldhulpverlening. Het aantal hulpvragen lijkt in 2012 niet te stijgen t.o.v. die in 2011. Ook de afgelopen jaren is in Amersfoort de hulpvraag minder gestegen dan het landelijke beeld laat zien. Wanneer in Amersfoort de komende jaren sprake is van een trendbreuk in de zin van een fors grotere hulpvraag, dan zal dat bij de discussie over de kadernota worden ingebracht.'

Geen woord over de verschuiving van het klantenbestand van de schuldhulpverlening! 'Het totaal aantal hulpvragen stijgt niet', zo klinkt het geruststellend. Maar hoe lang blijft dat zo? Immers, de gevolgen van de crisis zullen eerder meer dan minder voelbaar worden. Als het college toen eerlijk inzicht had gegeven in de verschuivingen die zich, naar wij aannemen, ook toen al aan het voltrekken waren had het begrotingsdebat kunnen en moeten gaan over de verwachte stijging van de hulpvraag bij tweeverdieners en huizenbezitters en de gevolgen die dit zou moeten hebben voor de inzet van de 'sociale reserve' en andere vormen van maatschappelijke ondersteuning.

Ook had er gesproken moeten worden over de oorzaken van het geringer aantal cliënten uit zg. lage-inkomenswijken. Hoe verhoudt zich dat tot bijvoorbeeld de stijging van 40% (sinds 1 januari 2012) meer aanvragen bij de voedselbank. Tevens had er, zo blijkt uit genoemd krantenartikel, stilgestaan moeten worden bij categorieën ouderen en MBO-studenten met een toenemende schuldenproblematiek.

Dat het college de problemen doorschuift naar de kadernota en zo wellicht achter de feiten aanloopt is onverstandig en niet sociaal ten opzichte van de slachtoffers. Dat zij bovendien de Raad essentiële informatie onthouden heeft en daarmee de inhoud van het begrotingsdebat in november heeft beïnvloed is politiek schadelijk!

Ad Meijer,

fractievoorzitter SP