Voor Amersfoort, Voor Elkaar

Bestuur voor iedereen

Hoe kan het dat zoveel Amersfoorters zich niet serieus genomen voelen? Hoe kan het dat er zoveel geld wordt uitgegeven aan een peperduur stadhuis terwijl mensen vragen om goede zorg? Hoe kan het dat er een peperdure rondweg wordt aangelegd terwijl het overgrote deel van de mensen daar niet op zit te wachten? Hoe kan het dat het stadsbestuur kiest voor megalomane projecten, maar niet voor mensen?

Dit zijn onze voorstellen voor een bestuur voor iedereen.

• Amersfoorters moeten er op kunnen rekenen dat het stadsbestuur aan hun kant staat. Beleid wordt alleen gemaakt in samenspraak met de mensen om wie het gaat. Daarom versterken we de zeggenschap van de mensen. Inspraakprocedures zijn er niet voor de sier. Nu hebben bewoners te vaak (terecht) het gevoel dat het besluit al genomen is.
  • De kiezer moet de mogelijkheid hebben om aan de noodrem te trekken. Daarom wijzen we bewoners actief op de mogelijkheid om een referendum te organiseren bij ingrijpende wijzigingen. Daarnaast maken we een referendum op wijkniveau mogelijk.
  • Het afgelopen gemeentebestuur heeft gekozen voor een geldverslindende renovatie van het stadhuis. We zetten alles op alles om de kosten terug te brengen en de renovatie sober en doelmatig te doen.
  • We gaan zuinig om met gemeenschapsgeld. We beperken de inhuur van externen tot het uiterste en hanteren daarbij de Roemernorm van maximaal tien procent. Deze externen krijgen zeker niet meer betaald dan een wethouder. Wethouders gaan sober om met gemeenschapsgeld en gebruik van dienstauto’s. Dienstreizen naar het buitenland dienen gemotiveerd voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
  • Besloten vergaderingen en vertrouwelijke informatie zijn een gevaar voor de democratie. Alleen bij hoge uitzondering mag voor geheimhouding gekozen worden.
  • Burgerinitiatieven moeten worden gestimuleerd, niet worden tegengewerkt. De WAR en Huis van Bartels zijn recente voorbeelden waar de gemeente totaal de mist in is gegaan. Burgerinitiatieven kunnen een hele mooie aanvulling zijn in onze stad. De gemeente mag burgerinitiatieven niet misbruiken door gemeentelijke taken aan de initiatiefnemers uit te besteden.
  • Inwoners van Amersfoort worden met respect behandeld en worden niet van het kastje naar de muur gestuurd. Onnodige formulieren worden afgeschaft. Dienstverlening en informatie blijft ook aan het loket op goed niveau.
  • Politici behoren te weten wat er speelt in de stad. Daarom dienen wethouders minstens twee keer per maand een spreekuur te houden of bij mensen aan te bellen in wisselende wijken.
  • Het buurtbudget is een belangrijk middel om de samenhang in de wijk te versterken. De mogelijkheden voor het buurtbudget worden verruimd en bewoners worden actief op de hoogte gesteld van het bestaan.
  • Mantelzorgers en vrijwilligers zijn van cruciaal belang voor onze stad. Zij worden ondersteund en in het zonnetje gezet. Taken die door de gemeente gedaan horen te worden, worden niet afgewenteld op mantelzorgers of vrijwilligers.
  • De gemeente loopt voorop bij het bestrijden van discriminatie op de werkvloer en in de stad. De gemeente geeft in elk geval zelf het goede voorbeeld en maakt actief werk van het komen tot een diverse organisatie.