Voor Amersfoort, Voor Elkaar

Sport voor iedereen

Krijgen de verenigingen wel de ondersteuning die ze verdienen? Wordt al het sportgeld wel goed besteed? Hoe voorkomen we dat de Amerena een bodemloze put wordt?

Iedereen moet kunnen sporten in onze stad. Dit zijn de voorstellen van de SP.

• De Amerena is nog steeds niet open. Het risico dat dit project een bodemloze put wordt is aanzienlijk. Eventuele tekorten mogen niet afgewenteld worden op de verenigingen of individuele sporters via torenhoge tarieven of toegangsprijzen. In daluren mogen alle Amersfoorters tegen gereduceerd tarief zwemmen.
  • Het Bosbad is het enige openluchtbad in Amersfoort. Dit zwembad blijft hoe dan ook behouden. Het aantal bezoekers tijdens het seizoen mag geen maatstaf zijn voor wel of geen steun van de gemeente. Met de SRO worden goede afspraken gemaakt zodat onderhoud en openstelling gewaarborgd blijft. De gemeente zet alles op alles om te zorgen dat het Henschotermeer gratis toegankelijk blijft.
  • We zorgen ervoor dat ieder kind dat de basisschool verlaat in het bezit kan zijn van minimaal zwemdiploma A en B. Daarom wordt in Amersfoort het schoolzwemmen opnieuw ingevoerd. De gemeente neemt daarin het initiatief.
  • Sporten is gezond en moet dat blijven. Op het moment dat wordt vastgesteld dat een kunstgrasveld een risico voor de gezondheid oplevert, wordt die zo snel mogelijk vervangen.
  • Om bewegen onder jongeren te stimuleren voeren we een sportstrippenkaart in voor jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Via deze strippenkaart kunnen jongeren gratis proeflessen volgen bij elke Amersfoortse sportclub.
  • Sportverenigingen kunnen een belangrijke functie hebben in de wijk. Verenigingen krijgen voldoende ondersteuning van de gemeente om door te groeien naar een vereniging die ook (sport) activiteiten aan kan bieden voor zowel leden als ongebonden sporters en voor bewoners van de wijk.
  • Vrijwilligers zijn onmisbaar om een sportvereniging draaiende te houden. Voor veel verenigingen wordt het steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden. Tegelijkertijd wordt er meer van hen gevraagd. Verenigingen verdienen alle steun, onder meer door het Subsidie Technisch Kader uit te breiden. Besturen van verenigingen worden ondersteund, onder meer door bijscholingen.
  • Sport en bewegen in de openbare ruimte stimuleren we. Bij (her)inrichting van wijken houden we rekening met de ontwikkeling van wandel-, fiets- en beweegroutes, en geven we ruimte voor urban sports als freerunnen, boarden en skaten.
  • Beweegsportcoaches zijn van grote waarde als schakel tussen sport en welzijn. Door deze professionals zijn verenigingen beter in staat hun reguliere activiteiten uit te voeren en ook uitvoering te geven aan hun maatschappelijke functie.
  • Het bosrijke en recreatieve karakter van onze parken moet behouden blijven. In de natuurgebieden rondom Amersfoort moet recreatief gebruik door alle doelgroepen mogelijk blijven, met behoud van delen waar dit omwille van natuurbescherming niet is toegestaan. In de gebieden moet sportief gebruik gefaciliteerd worden, dus ook ruimte gemaakt worden voor de sterk groeiende groep ongebonden sporters, zoals mountainbikers, joggers en wandelaars.
  • Sportevenementen zijn van grote maatschappelijke betekenis en verbeteren de samenhang in de stad. Grote sportevenementen waaraan veel Amersfoorters deelnemen, zoals de jaarlijkse marathon, verdienen (financiële) steun van de gemeente.