h
Voor Amersfoort, Voor Elkaar

Verkeer

Bereikbaar en betaalbaar vervoer voor iedereen

Waarom zijn er tientallen miljoenen geïnvesteerd in zinloos asfalt? Waarom betalen bewoners de rekening voor falend parkeerbeleid? Hoe kan het dat de kwaliteit van het openbaar vervoer blijft verslechteren?

De SP wil een bereikbare en betaalbare stad. Dit zijn de voorstellen van de SP. 

  • De afgelopen jaren koos het stadsbestuur telkens voor geldverslindende prestigeprojecten die uiteindelijk geen oplossing bleken. De Rotonde Nieuwe Poort moet met gevaar voor eigen leven worden overgestoken. De Kersenbaan heeft problemen verplaatst naar het Julianaplein. Samen met de stad ontwikkelen we een nieuwe verkeersvisie waarbij het openbaar vervoer en de fiets ruim baan krijgen.
  • Het centrum slibt dicht. We kiezen voor een autoluw stadscentrum. We bekijken ontwikkelingen als de Nieuwe Poort, het stationsgebied en de Kersenbaan/Leusderweg in onderlinge samenhang. Het Wagenwerkplaats terrein krijgt goede fiets- en busontsluitingen. We kiezen rondom het centrum voor minder verdichting en hoogbouw en staan geen verkeersaanzuigende ontwikkelingen toe op locaties die dat niet aankunnen.
  • Leefbaarheid maken we niet ondergeschikt aan de auto. Nu nog stoppen met de Westelijke Rondweg kan niet zonder financiële verliezen voor de gemeente, maar voorkomt wel een enorme aanslag op de natuur in het gebied. Daarom leggen we de keuze om te stoppen met de aanleg van de Westelijke Ontsluiting voor aan de bevolking via een referendum.
  • Elke wijk en dorpskern in Amersfoort is zeven dagen per week bereikbaar met de bus. Het Soesterkwartier behoudt haar zondagslijn en er komen weer lijnen tussen Nieuwland en Hoogland en Kattenbroek en station Schothorst. We maken geen gebruik van vrijwilligersvervoer maar kiezen voor volwaardige lijndiensten en behoud van werkgelegenheid in het busvervoer.
  • We stellen ons hard op tegenover Syntus en de Provincie en staan niet toe dat het busvervoer in Amersfoort nog verder ondermijnd wordt. We experimenteren met lagere ritprijzen en gratis busvervoer om zo meer mensen in de bus en uit de auto te krijgen. We zien er op toe dat Syntus zorgt dat de bussen voor mensen met een beperking ook zonder problemen toegankelijk zijn, dat klachten correct afgehandeld worden en dat chauffeurs niet langer opgejaagd worden met strakke ritschema’s, zodat zij de service kunnen leveren die de reiziger van hen mag verwachten.
  • We voeren het mede dankzij de SP ingevoerde fietsplan versneld uit. We stimuleren woon-werkverkeer op de (elektrische) fiets om zo het dichtslibben van Amersfoortse wegen in de spits terug te dringen en versterken de fietsverbindingen die hiervoor nodig zijn. We zorgen voor veilige fietsverbindingen voor scholieren en geven op deze routes de fiets voorrang boven het autoverkeer. Onveilige kruispunten en oversteekplekken pakken we aan. Dit doen we ook in de binnenstad. Hier wordt meer ruimte gemaakt voor fietser en voetganger en het bezoek aan de binnenstad per auto wordt ontmoedigd.
  • We voeren een parkeerbeleid in dat dienstbaar is aan de bewoners. Bewoners rondom het centrum krijgen de eerste parkeervergunning gratis. De draagvlakmeting voor het vergunningparkeren wordt opnieuw ingevoerd en er komt geen betaald parkeren in vergunningsgebieden.
  • Parkeernormen drijven de kosten van nieuwe sociale woningbouw onnodig op en dwingen huurders om een parkeerplaats te huren die ze vaak helemaal niet nodig hebben. We verlagen deze parkeernormen voor woningcorporaties in ruil voor lagere huren en we gaan experimenteren met bouwen voor mensen die bewust geen auto hebben om zo het autogebruik verder terug te dringen.
  • In oude stadswijken, waar veel parkeeroverlast is, gaan we experimenteren met betaalbare deelauto’s om het aantal auto’s in de wijk terug te dringen. Samen met het bedrijfsleven stimuleren we het delen van parkeerruimte op eigen bedrijfsterrein om zo de parkeeroverlast veroorzaakt door woon-werkverkeer tegen te gaan.
  • We maken ons bij het Rijk hard voor een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op de A1 en vergroten de veiligheid op wijkontsluitingswegen met een verblijfsfunctie door vaker te kiezen voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

U bent hier