Voor Amersfoort, Voor Elkaar

Groen & duurzaam

Een groene en gezonde stad voor iedereen

Waarom verdwijnen er nog steeds bomen uit onze stad? Hoe kan het dat er nog steeds gif wordt gebruikt in Amersfoort? Waarom blijft natuur het ondergeschoven kindje in Amersfoort?

Een groene stad is niet alleen essentieel voor de leefbaarheid, maar ook een wapen tegen klimaatverandering. Dit zijn de voorstellen van de SP voor een groene en gezonde stad.

• Het aantal bomen in Amersfoort moet weer gaan toenemen in plaats van afnemen. Waar het huidige stadsbestuur vaak als eerste kiest voor de kap van bomen wordt dat de allerlaatste optie. Bomen zijn niet alleen decoratief maar ook essentieel voor een gezonde leefomgeving en bittere noodzaak om gevolgen van klimaatverandering het hoofd te bieden. Worden bomen toch gekapt dan laten we niet de boomstronken staan maar kiezen we voor herplanting van bomen. We blijven af van de groenstroken, met name in die wijken waar ze met opzet aangelegd zijn, omdat er weinig stedelijk groen is, zoals in het Soesterkwartier.
  • Samen met inwoners en deskundigen werd afgelopen periode de Groenvisie ontwikkeld. Een ambitieus plan om onze stad groener te maken. De Groenvisie dient de komende jaren uitgevoerd te worden.
  • We geven inwoners de gelegenheid om het groen en de ruimte rond de bomen zelf te beheren, daar waar dat mogelijk en verantwoord is. De veiligheid van de straat wordt door de gemeente in de gaten gehouden.
  • Amersfoort wordt een gifvrije gemeente. Het gebruik van bijengif (neonicotinoïden) is dankzij inzet van de SP gestopt. Gebruik van Roundup (glyfosaat) werd ook dankzij de SP gestopt. Helaas gebruikt de gemeente bij de bestrijding van de Japanse duizendknoop nu weer dit middel. We stoppen het gebruik van Roundup omdat het dodelijk is voor planten, insecten, amfibieën en kleine zoogdieren.
  • We gaan over op een nieuwe visie op exoten, planten en dieren die hier nooit eerder hebben geleefd. Het bestrijden van invasieve exoten (zoals de Japanse duizendknoop) kost veel geld en vernietigt veel natuur. We ontwikkelen een natuurvriendelijke beheervorm.
  • We bereiden ons voor op het veranderende klimaat. Nu al zien we grote hoeveelheden regen in korte tijd en langere perioden van droogte. Daar wapenen we ons tegen. We moeten het water veel meer direct in de grond laten vloeien in plaats van afvoeren. Bomen en planten verdwijnen nu in de stad, maar er moet juist veel meer groen bij om hittestress te voorkomen. We gaan inwoners oproepen tegels in hun tuin te vervangen door groen. De gemeente gaat hierbij zelf het goede voorbeeld geven.
  • We zetten in op een CO2-neutrale stad in 2030. Daarom maken we versneld werk van het verduurzamen van sociale woningen en krijgt het openbaar vervoer voorrang. Daarnaast plaatsen we windmolens – voorwaarde daarbij is draagvlak van de omwonenden. Plaatsen van zonnepanelen op daken stimuleren we. We staan geen zonnevelden toe in gebieden als Over de Laak omdat dit grote schade aan de natuur toebrengt.
  • Asbest moet verwijderd worden. De gemeente geeft op korte termijn een volledig beeld van aanwezigheid en mate van gevaarlijkheid in alle openbare gebouwen en sociale huurwoningen in Amersfoort. Met alle betrokken partijen wordt een asbestverwijderingsplan gemaakt.
  • Omgekeerd inzamelen (het vooraf scheiden van het afval, waarbij het restafval naar een centrale container moet worden gebracht in plaats van het plastic en glas) steunen we mits dit niet tot hogere kosten voor bewoners leidt. Voor mensen die slecht ter been zijn komt een oplossing. Voor particulieren blijft het mogelijk om zonder extra kosten grofvuil af te laten halen.
  • De gezondheid van de inwoners van Amersfoort behoort voorop te staan. Fijnstofnormen worden niet voldoende gehandhaafd. Beoordelingen geschieden te veel op basis van (verouderde) modellen, in plaats van op werkelijke metingen. We stimuleren het gebruik van fiets en openbaar vervoer.