Voor Amersfoort, Voor Elkaar

Cultuur

Cultuur voor iedereen

Waarom zijn de afgelopen jaren zoveel Amersfoortse kunstenaars afgehaakt? Waarom zijn er niet genoeg oefenruimtes voor bandjes en expositieruimtes voor kunstenaars? Hoe kan het dat een groep als De WAR niet wordt gesteund maar wordt tegengewerkt?

Kunstenaars moeten worden ondersteund, cultuur moet voor iedereen betaalbaar zijn. Dit zijn de voorstellen van de SP.

• Kunst en cultuur verrijken het leven. Juist daarom moeten kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk en bereikbaar zijn. Daarom moeten de Amersfoortse musea minstens twaalf dagen per jaar gratis toegankelijk zijn voor Amersfoorters. Via een stadspas krijgen minima korting op musical, opera, ballet en alle andere cultuuruitingen.
  • Cultuur krijgt in Amersfoort de ruimte. Er komt een plek waar Amersfoortse kunstenaars kunnen exposeren. Dit in combinatie met ruimte voor andere Amersfoortse/regionale cultuuruitingen zoals fotografie, theater en muziek. Ook dienen er voldoende betaalbare oefenruimtes voor beginnende bandjes te zijn.
  • FLUOR heeft zich bewezen als poppodium van Amersfoort. Haar toekomst stellen we dus veilig. De gemeente investeert daarom in het huidige poppodium FLUOR en ziet er op toe dat het geld goed besteed wordt. Feesten voor 16- en 17-jarigen worden op regelmatige basis door FLUOR georganiseerd.
  • Cultuur en culturele activiteiten horen ook in de wijk thuis. We steunen het wijkmuseum in het Soesterkwartier. In alle wijken wordt de wijkbibliotheek weer in ere hersteld, waar mogelijk in samenwerking met buurtcentra.
  • Vele Amersfoorters beoefenen hun hobby bij een muziek-, dans- of andere kunstvereniging. Deze verenigingen vervullen een belangrijke rol binnen de stad. Daarom investeren we in deze amateur-kunstverenigingen.
  • Festivals bevorderen de samenhang in de stad. Evenementen verdienen daarom ondersteuning van de gemeente. De festivals worden, daar waar mogelijk, over de stad verspreid, zodat niet alleen de lusten maar ook de lasten eerlijk worden verdeeld.
  • Op alle scholen moet aandacht zijn voor cultuur. De gemeente dient cultuureducatie te steunen en samenwerking te bevorderen tussen culturele instellingen, (jonge) kunstenaars en onderwijs.
  • De WAR is van grote waarde voor Amersfoort. De gemeente is verantwoordelijk voor de ontstane situatie bij De WAR en moet zorgen voor een nieuwe plek zodat deze waardevolle broedplaats behouden blijft.
  • Gemeentelijke monumenten en cultureel erfgoed moeten goed onderhouden worden door de gemeente. Bij langdurige leegstand moet er gezocht worden naar alternatieve bestemmingen. Op dit moment zijn veel historische panden in handen van Stadsherstel, deze historische panden in de binnenstad mogen niet verkocht worden aan de markt. Nationaal monument Kamp Amersfoort verdient ook steun van de gemeente.