Voor Amersfoort, Voor Elkaar

Werk & Armoede

Omkijken naar elkaar

Hoe kan het dat er in Amersfoort nog steeds mensen naar de voedselbank moeten? Waarom is de armoede in Amersfoort de afgelopen jaren gegroeid, in plaats van aangepakt? Hoe zorgen we ervoor dat alle kinderen een eerlijke kans krijgen?

De SP wil dat Amersfoort niet een stad voor enkelen maar voor iedereen is. Dit zijn de voorstellen van de SP.

• Alle huishoudens in Amersfoort behoren een besteedbaar inkomen te hebben dat minimaal voldoet aan de normen die het Nibud stelt voor noodzakelijk levensonderhoud, sociale participatie en overige uitgaven. Daarom verlagen wij de woonlasten, schaffen wij het eigen risico voor minima af en verdelen we de lokale belastingen eerlijk.
  • We voeren een minimapas in, naar voorbeeld van de U-pas in Utrecht. Inwoners met een inkomen tot en met 150% van het minimumloon krijgen een korting op sport- en cultuuractiviteiten, schoolkosten en andere noodzakelijke uitgaven. De ID-kaart en de Verklaring Omtrent Gedrag worden gratis voor houders van de minimapas.
  • We pakken armoede onder kinderen aan. We breiden de al bestaande regelingen voor kinderen en jongeren uit tot een maximaal kindpakket met ondersteuning voor (sport)kleding, voedsel, studiebegeleiding en -kosten, verjaardagen, cultuur en gratis schoolzwemmen.
  • Onderwijs- en baankansen van jongeren horen voorop te staan. Daarom zetten wij ons in voor leerwerktrajecten voor kwetsbare jongeren en geven persoonlijke aandacht aan vroegtijdig schoolverlaters om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Jongeren die dreigen af te glijden naar de criminaliteit worden actief opgezocht en begeleid om dit te voorkomen.
  • De snelste en meest blijvende weg uit de armoede is betaald werk waar je van kunt leven. We gaan duurzame investeringsprojecten opzetten waarmee werkloze mensen aan een baan geholpen kunnen worden en kwetsbare jongeren hun eerste werkervaring op kunnen doen.
  • Betaald werk gedaan door vrijwilligers keuren we af. Wie werkt hoort een fatsoenlijk loon te ontvangen. Daarom creëren we banen op plekken waar de gemeente nu nog te afhankelijk is van vrijwilligers. Hierbij geven we extra aandacht aan mensen met een beperking door ruimschoots te voldoen aan onze verplichtingen voor de realisatie van garantiebanen en beschut werk en te kiezen voor behoud van de Amfors als sociale werkplaats. De armoedeval bestrijden wij door de toegankelijkheid tot minima-regelingen te verruimen.
  • Iedereen heeft recht op respect en een waardig bestaan. Daarom geven we mensen met een uitkering meer regie over hun eigen re-integratietrajecten. We helpen ze actief om uit de armoede te komen, onder andere door reiskosten en kinderopvang te vergoeden wanneer dat de kans op het vinden van werk vergroot. We zoeken alle ruimte op om werken en ondernemen naast de uitkering mogelijk te maken zonder dat dit tot een nieuwe armoedeval leidt.
  • Er komt meer ruimte voor opleidingen en studie voor mensen met een uitkering daar waar dit hun kansen op duurzame uitstroom uit de uitkering vergroot. Zinloze re-integratietrajecten en de verplichte tegenprestatie schaffen we af en er wordt niet gewerkt onder het minimumloon.
  • Mensen die niet (meer) kunnen werken moeten niet lastig worden gevallen met onnodige regels en plichten. Voor oudere werknemers en mensen met een beperking of ziekte die geen eerlijke kans meer krijgen op de arbeidsmarkt schaffen we de sollicitatieplicht af. Wie toch graag wil werken blijft recht houden op ondersteuning hierbij en de gemeente blijft zich ook actief bezighouden met deze mensen om armoede en vereenzaming te voorkomen.
  • Schulden zijn een belangrijke oorzaak van armoede en verergeren de armoede. We zetten extra in op preventie, mede via de hierboven genoemde punten. Wie wel in de schulden komt moet actief geholpen worden door de gemeente om er zo snel mogelijk weer blijvend uit te komen. De gemeente gaat de schulden van de meest kwetsbare groepen overnemen om ze zo wat lucht te bieden.
  • Bewindvoerders die slecht presteren worden buitenspel gezet en instanties die onvoldoende meewerken aan schuldhulpverleningstrajecten worden daar publiekelijk op aangesproken.