Raad wil geen veranderingen in dienstregeling bus

18 april 2009

Raad wil geen veranderingen in dienstregeling bus

Tijdens de behandeling van het SP-rapport 'Van een lege busbaan wordt geen bus wijzer' in de gemeenteraad toonden de andere partijen zich zeer terughoudend. Op de voorstellen van de SP werd inhoudelijk niet gereageerd. Zelfs een partij als Groen Links hield zich op de vlakte. Waar zijn de tijden gebleven dat Groen Links zich, in de persoon van Robin Tan, hard maakte voor betere dienstregelingen voor de bus?

Behalve de SP wil geen enkele fractie tussentijds de dienstregeling omgooien. Dat is zeer terleurstellend te noemen, omdat daarmee juist de mensen worden getroffen die afhankelijk zijn van de bus. De ouderen die boodschappen willen doen, maar de winkels alleen via omwegen en overstappen kunnen bereiken. De rest van de raad laat die mensen in de kou staan. Deze mensen moeten nog acht maanden wachten voordat er mogelijke veranderingen plaatsvinden.

Het eerstvolgend wijzigingsmoment is namelijk 14 december 2009. Wat de fracties willen is cijfers: ook van mensen die wel tevreden zijn. Voor de partijen is kostendekkendheid belangrijk. Openbaar vervoer moet wel betaalbaar blijven. Met collectief vervoer zijn er altijd reizigers die ergens de dupe van worden, was de conclusie van een meerderheid van de raad.

Volgens de raad en wethouder Luchtenveld dienen de rapportages over de verschillende lijnen en de geluiden uit de samenleving over de dienstregeling te worden ingebracht in de advisering aan Connexxion en provincie over de nieuwe dienstregeling. De dienstregeling dec. 2009 – dec. 2010 komt in de tweede helft van 2009 in De Ronde. Wethouder heeft wel bepleit het in 2010 in gebruik nemen door bussen van de busbaan in Vathorst bij provincie.

Partijen vielen ook over het feit dat de SP niet met Rover heeft gecommuniceerd, maar gezien de standpunten die de Reizigersvereniging inneemt, is daar niet veel heil van te verwachten.

De suggestie om lijn 3 en 5 over de Valutaboulevard tegengesteld te laten rijden wil ROVER liever niet: de bussen moeten dan ongeveer 2 km verder rijden dan voorheen. Dit zou onnodige kosten opleveren. Blijkbaar is Rover geen voorstander van het gebruikmaken van de busbaan als het om kosten gaat. Het omdraaien van lijn 4 en 5 in Zielhorst was een voorstel van Rover zelf en het is dan ook uiteraard geen voorstander van het terugdraaien. Rover vraagt zich af wat de vervoerswaarde is vanuit Emiclaer naar het gezondheidscentrum. Rover heeft het SP-rapport blijkbaar niet gelezen, want de meeste klachten kwamen nu juist binnen van mensen uit Zielhorst die boodschappen doen in Emiclaer. Voor Rover is de reistijd van lijn 5 belangrijk en die moet niet te lang worden, plus de aansluiting op Station Vathorst (NS) die erin moet blijven. Ook wat betreft lijn 10 heeft Rover het rapport niet goed gelezen. Rover wees de raad op het besluit om een éénrichting in te stellen voor Daltonstraat en E. Meysterweg. Dat wordt lastig voor het verloop van buslijn 9 en 10 in zuid. Het voorstel van SP om tot die tijd lijn 10 gewoon over de Leusderweg te laten rijden werd echter niet door Rover omarmd. Verder vraagt Rover zich af wat de vervoerswaarde is van lijn 19 naar begraafplaats Rusthof?? Volgens Rover is het door SP geschetste probleem van de compensatieminuten een logisch gevolg van de aanbesteding en niet te voorkomen. Een oplossing zou zijn om een dienstregeling voor de spits en een andere voor buiten de spits. Maar dit is niet wat ROVER wil omdat reizigers wel duidelijkheid willen en het liefst één dienstregeling.

Kortom: er valt nog veel werk te verrichten in Openbaar Vervoer land.

Dienstregeling stadsbus kan nog beter