Zon & Schild moet publieke verantwoordingsplicht niet ontlopen!

28 juni 2013

Zon & Schild moet publieke verantwoordingsplicht niet ontlopen!

In het Amersfoort Katern van het Algemeen Dagblad heeft de directie van Zon & Schild zich vandaag beklaagd over het feit dat de Amersfoortse gemeenteraadsfractie van de SP niet op de uitnodiging voor een persoonlijk gesprek met de directie is ingegaan. De fractie heeft daarop de volgende reactie gegeven.

Geachte directie van Zon & Schild (Ggz Centraal),

Via het Amersfoort Katern van het AD van vandaag laat u, bij monde van de heer L. Kievits, directeur bedrijfsvoering van Zon & Schild, weten dat de lokale SP-fractie niet op uw uitnodiging voor een gesprek over de gang van zaken rondom de sluiting van de terreinwoningen is ingegaan.
Deze reactie is voor ons aanleiding het volgende onder uw aandacht te brengen:

Zon & Schild (Ggz Centraal) voert publieke taken uit. Bij publieke taken hoort ook een publieke verantwoordingsplicht. Uw instelling ontvangt vele miljoenen gemeenschapsgeld. De rijksoverheid legt u nu (zware) bezuinigingen op. De regering zal aan de tweede kamer - en daarmee aan de samenleving - verantwoording af moeten leggen over de maatschappelijke gevolgen van deze taakstellingen.

Uw instelling echter geeft invulling aan de aldus opgelegde bezuinigingen. Het kabinet bepaalt niet hoe u omgaat met deze taakstellingen. Dat doet u zelf. En gezien het publieke karakter van uw beleidskeuzes is het dan ook aan u om publiekelijk verantwoording af te leggen over de wijze waarop u de bezuinigingen invult. Niet in een één op één gesprekje met een gemeenteraadsfractie, maar in het openbaar.

Verwijzing naar een oud landelijk politiek voornemen om wonen en zorg te scheiden (in interviews en communiqués) is bepaald niet toereikend. De kernvragen aan u zijn immers:

• In hoeverre bent u gedwongen de terreinwoningen te sluiten, welke beleidsruimte heeft u precies en hoe vult u die in?
  • Was er geen enkel ander alternatief voorhanden en zo ja, welke alternatieven heeft u serieus overwogen?
  • Hoe heeft u deze eventuele alternatieven afgewogen tegen de gevolgen van uw maatregel om de terreinwoningen te sluiten?
  • Heeft u zich tegen het op uw instelling betrekking hebbende bezuinigingsbeleid van de regering verzet en, zo ja, op welke wijze?
  • Voelt u zich verantwoordelijk voor de toekomstige woonomstandigheden van de door u uit te plaatsen bewoners van terreinwoningen en, zo ja, hoe geeft u invulling aan deze verantwoordelijkheid?
  • Erkend u de medeverantwoordelijkheid van gemeenten ten aanzien van zorg (WMO) voor en leefomgeving van door u uit te plaatsen bewoners van terreinwoningen?
  • Hoe en wanneer betrekt u gemeenten dan politiek/bestuurlijk bij uw voornemen bewoners van terreinwoningen uit te plaatsen (mede gezien uw intentie de terreinwoningen in mei van dit jaar te sluiten, inmiddels uitgesteld tot september a.s.)?

Deze publiekelijke verantwoording door Zon & Schild (Ggz Centraal) hebben wij tot dusver jammerlijk gemist.

Ook de gemeente Amersfoort heeft hier een publieke taak te vervullen. De verantwoordelijk wethouder heeft een zorgplicht ten aanzien van haar inwoners (de bewoners van de terreinwoningen zijn ook Amersfoorters), maar is ook verantwoordelijk voor noodzakelijke WMO-zorg, eventuele capaciteitsproblemen bij opvanglocaties in Amersfoort en de leefbaarheid in en rondom die opvanglocaties.

Het is de taak van een gemeenteraadsfractie om de wethouder op deze taken aan te spreken en dat is precies wat de Amersfoortse gemeenteraadsfractie van de SP heeft gedaan. Op 23 april heeft de fractie het lokale college schriftelijk gevraagd om contact met u op te nemen om duidelijkheid te krijgen over nut en noodzaak van de sluiting van de terreinwoningen en - indien onverhoopt sluiting onvermijdelijk blijkt - alles te doen om een "warme overdracht" te bewerkstelligen.

Omdat in de beantwoording van deze schriftelijke vragen op 21 mei de wethouder, in onze ogen, blijk gaf van een beperkte taakopvatting (geen overleg over de terreinwoningen en FACT-teams zijn toereikend), hebben wij hem opnieuw, maar dan in een publiek raadsdebat op 18 juni, aangespoord zijn verantwoordelijkheid te nemen. De wethouder heeft in dat raadsdebat op zijn beurt toegezegd snel contact met u te willen opnemen om tenminste de "warme overdracht" te waarborgen. Hij zal in een openbare brief de gemeenteraad vervolgens informeren.

Zo hoort publieke verantwoording over een publieke zaak te werken. Een één op één gesprek met u acht de Amersfoortse gemeenteraadsfractie van de SP op dit moment dan ook niet opportuun.

Hoogachtend,
A.M. Meijer,