Coalitiepartijen laten Weggeefwinkel en Natuurtuin vallen. SP opnieuw in actie!

19 februari 2014

Coalitiepartijen laten Weggeefwinkel en Natuurtuin vallen. SP opnieuw in actie!

In de afgelopen maanden hebben de Weggeefwinkel en Natuurtuin intensief geprobeerd om met de coalitiepartijen, in het bijzonder GroenLinks en de PvdA, afspraken te maken over hun voortbestaan op Keerkring 118. Nu blijkt dat alle coalitiepartijen blijven kiezen voor verkoop van het perceel. Een optie die voor zowel Weggeefwinkel als Natuurtuin niet haalbaar is.

Onbegrijpelijk, omdat deze initiatieven zowel in maatschappelijk opzicht als vanuit oogpunt van duurzaamheid ruimschoots opwegen tegen het beperkte financiële verlies dat de gemeente zou leiden als de verkoop niet doorgaat. De SP komt opnieuw in actie!

In het eind december ingediende haalbaarheids-onderzoek geven de initiatiefnemers overtuigend aan dat een huurconstructie, met een substantiële financiële en maatschappelijke bijdrage van zowel Weggeefwinkel als Natuurtuin ruimschoots opweegt tegen het relatief geringe financiële verlies dat de gemeente zal leiden als de verkoop van het perceel niet doorgaat.

De initiatiefnemers hebben de afgelopen maanden alles op alles gezet om binnen de Amersfoortse coalitie steun te vinden. Die leek er ook te komen. Van GroenLinks en de PvdA. Maar, naar nu blijkt, met de mond en niet met de daad.

Zo is er door GroenLinks, PvdA en SP een motie ingediend die het mogelijk maakte dat het haalbaarheidsonderzoek er kwam. In die motie, die door de gemeenteraad werd aangenomen, staat duidelijk dat “huur” ook tot de mogelijkheden behoort.

Het college heeft deze motie vervolgens naast zich neer gelegd en heeft uitsluitend “koop” als uitgangspunt genomen. Dat blijkt uit de peilnota die dinsdag 25 februari in de raad aan de orde komt.

GroenLinks en de PvdA hebben die strijd binnen het college verloren en zijn niet bereid op dit standpunt terug te komen. Collegebelangen gaan bij deze partijen voor het maatschappelijk belang!

De SP heeft het afgelopen jaar voortdurend op de bres gestaan voor behoud van de Weggeefwinkel en de Natuurtuin op Keerkring 118.

Omdat het doel belangrijker is dan politiek prestige heeft de SP de afgelopen maanden een rol op de achtergrond gespeeld. Dit om de coalitiepartijen, vooral GroenLinks en de PvdA, de ruimte te geven om deze strijd binnen de coalitie uit te vechten. Het respect onder de bewoners, dat een succes ongetwijfeld opgeleverd had, zou hun van harte gegund zijn.

Maar nu op het beslissende moment deze partijen de Weggeefwinkel en de Natuurtuin zo in de steek laten – en hun met onhaalbare koopopties opzadelen – moet de SP in actie komen om Amersfoort wakker te schudden.

De SP heeft een motie ingediend die de gemeenteraad oproept de Weggeefwinkel en de Natuurtuin, op basis van het ingediende haalbaarheidsonderzoek, op Keerkring 118 te laten voortbestaan.