Raad reageert opnieuw teleurstellend op Zon & Schild bezuinigingen

12 februari 2014

Raad reageert opnieuw teleurstellend op Zon & Schild bezuinigingen

Enkele weken geleden hebben de raadsleden op initiatief van de SP een bezoek gebracht aan de psychiatrische instelling Zon en Schild om een voorlichting te krijgen over de gevolgen van de bezuinigingen, de uithuisplaatsing van cliënten en de decentralisatie van de zorg. De instelling gaf de indruk alles onder controle te hebben en er alles aan te doen om te zorgen voor een zo warm mogelijke overdracht van de cliënten naar de gemeente.

Drie dagen na dit bezoek verraste de directie van Zon en Schild vriend en vijand met een veel rigoureuzer plan tot bezuinigingen, ruim 13 miljoen euro, om faillissement te voorkomen. De gevolgen voor de cliënten zullen daardoor veel groter worden dan de directie de gemeenteraadsleden wilde doen laten geloven. Reden voor de SP om dit ter sprake te brengen in de Raad.

Peter Develing, een cliënt en werkzaam in de sociale werkplaats 'de Onderneming' vertelde hoe de bezuinigingen nu al zijn tol eisen. De werkplaats zal worden gesloten en de cliënten zullen steeds vaker met al hun hebben en houden moeten verhuizen. Dit is voor mensen met een psychiatrische aandoening bijzonder zwaar.

Hij vergeleek het met de afwas doen. De overheid draait de kraan steeds verder dicht en Zon en Schild denkt dat het dan beter is om minder afwasmiddel aan het water toe te voegen. Inmiddels gebruiken we serviesgoed dat vuil in de kast staat en verder zal gaan vervuilen.

De tweede spreker, Kima van de Meer, benadrukte in een emotioneel betoog de onmacht die de cliënten ervaren. Er wordt vooral over hen beslist. Inspraak is er nauwelijks. Als lid van de cliëntenraad ervaart hij bijna dagelijks hoe de vele veranderingen als mededelingen bij de raad worden neergelegd.

Ook de directie was uitgenodigd maar gaf in een kort mailtje aan 'dat e.e.a. plaatsvindt tijdens het medezeggenschapstraject'.

De reacties van de politieke partijen waren ronduit teleurstellend. Zo vond het CDA het jammer dat de cliënten hun woning kwijt raken maar “de FACT-teams zullen het gaan oplossen”. GroenLinks benadrukte dat Zon en Schild haar eigen besluiten maakt waar de gemeente geen invloed op kan uitoefenen. Protest ertegen zal in Den Haag moeten plaatsvinden.

ChristenUnie sloot zich bij de onafhankelijkheid van Zon en Schild aan en stelde voor om de woningcorporaties te benaderen voor een oplossing en de VVD'er Ballast had cliënten gesproken die waren uitgeplaatst en 'zo blij waren met hun terugkeer in de samenleving' dat ze zich niet goed kon voorstellen waarom de insprekers er anders over dachten.

Ad Meijer wees erop dat het hier gaat om Amersfoorters die we niet in de kou mogen laten staan. De FACT-teams zijn nog niet in staat en zullen dat waarschijnlijk ook niet worden om de rol van Zon en Schild over te nemen en de zorg te garanderen.