Verkoopmotie Weggeeftuin terecht weggestemd

5 maart 2014

Verkoopmotie Weggeeftuin terecht weggestemd

Nadat de mensen van de Weggeefwinkel en de Natuurtuin (weggeeftuin) anderhalf jaar lang strijd hebben geleverd voor het voortbestaan van hun initiatief op Keerkring 118 was de indiening van een "verkoopmotie" door GroenLinks, de ChristenUnie en de PvdA gisteravond een nieuw dieptepunt. De initiatiefnemers hebben in december een haalbaarheidsonderzoek ingediend dat overtuigend aantoonde dat de weggeeftuin kan voortbestaan als zij het perceel voor 5 jaar kunnen huren. Kopen is en was geen optie. Gisteravond dienden deze partijen doodleuk alsnog een motie in die koop door de weggeeftuin moest onderzoeken.

Als GroenLinks, de ChristenUnie en de PvdA werkelijk het belang van de weggeeftuin hadden willen dienen hadden ze zich serieus in het haalbaarheidsonderzoek en de achtergronden verdiept. De SP is steeds bij iedere stap betrokken geweest en weet dat verkoop zal leiden tot de ondergang van de weggeeftuin.

GroenLinks, de ChristenUnie en de PvdA hebben duidelijk niet het belang van de weggeeftuin voor ogen. Lippendienst om te kunnen zeggen "Wij hebben de weggeeftuin gered" op voorwaarden die dodelijk zijn voor de initiatiefnemers met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen.

De SP heeft deze wurgmotie dan ook niet gesteund. De meerderheid van de gemeenteraad terecht ook niet.

Dit alles is des te schrijnender omdat vorige week de SP een motie indiende om op basis van de goed doordachte voorwaarden in het haalbaarheidsonderzoek een huurovereenkomst voor 5 jaar met de weggeeftuin aan te gaan.

GroenLinks, de ChristenUnie en de PvdA stemden toen tegen die motie, waardoor de enige houdbare oplossing het niet haalde. Deze partijen riskeren liever geen ruzie met de coalitiepartijen VVD en D66 die staan op verkoop van Keerkring 118. Een bizar standpunt.

Verkoop van gemeentelijk vastgoed, zoals het stukje grond op de Keerkring waar de weggeeftuin zit, moet totaal zo'n 30 miljoen euro opbrengen, terwijl de waarde van Keerkring 118 rond de ton schommelt. De weggeeftuin biedt aan duurzaamheid, sociale cohesie een meerwaarde die ruimschoots opweegt tegen de beperkte financiële opbrengst die verkoop op zal leveren.

De coalitiepartijen die, samen met de ChristenUnie, hun mond vol hebben over burgerinitiatieven hebben weer eens duidelijk gemaakt wat hun woorden waard zijn. Burgerinitiatieven prima, zolang het hun uitkomt. Als ze er politiek niet mee uit de voeten kunnen laten ze de initiatiefnemers rustig in de steek.