Geen huurverhoging voor mensen in een ViA traject!

9 mei 2014

Geen huurverhoging voor mensen in een ViA traject!

De SP Amersfoort heeft geconstateerd dat mensen in een ViA traject ondanks hun huurachterstand toch een jaarlijkse huurverhoging aangezegd hebben gekregen van hun woningcorporatie. De partij is bang dat hiermee de problemen van deze mensen alleen maar groter worden, en heeft daarom het College in Amersfoort gevraagd om dit terug te draaien.

Wanneer mensen te kampen hebben met meervoudige problematiek en hierdoor met huisuitzetting worden bedreigd kunnen ze worden opgenomen in een ViA traject. In deze door de GGD gecoördineerde trajecten probeert men te voorkomen dat mensen hun huis uitgezet worden. De GGD werkt hierin o.a. samen met gemeenten en woningcorporaties.

Het ViA traject heeft een duidelijk doel; het oplossen van de problemen waardoor huisuitzetting voorkomen kan worden. Dan is het vreemd om deze problemen, waar huurachterstand vaak deel van uitmaakt, juist groter te maken door de huur te verhogen. In feite saboteert de woningcorporatie op die manier het ViA traject waarbij ze zelf betrokken is als partij.

De SP vindt dat dit onnodig stress veroorzaakt bij mensen in een ViA traject en dat deze huurverhogingen niet constructief zijn. De SP heeft daarom het College in Amersfoort gevraagd om met de woningcorporaties om tafel te gaan zitten om de jaarlijkse huurverhogingen voor deze groep mensen terug te draaien.