SP wil meer duidelijkheid over inzet strafkortingen in Amersfoort

23 juni 2014

SP wil meer duidelijkheid over inzet strafkortingen in Amersfoort

De SP heeft vragen gesteld aan de gemeente Amersfoort over de reïntegratiebedrijven (A&E)² SamenSterk en WorkFast. De SP wil onder andere weten in  hoeverre de gemeente Amersfoort via deze bedrijven strafkortingen inzet tegenover mensen die afhankelijk zijn van een uitkering. Daarnaast wil de partij weten hoeveel geld de gemeente daaraan overhoudt.

De laatste tijd circuleren er veel negatieve verhalen over reïntegratiebedrijven in de media. Met name WorkFast moet het in diverse gemeenten ontgelden. De gemeente Rheden is zelfs gestopt met het WorkFast traject omdat het bedrijf intimiderend zou optreden tegenover cliënten. Ook een rapport van de SP Zwolle over WorkFast laat schokkende ervaringen zien die mensen met deze reïntegratietrajecten hebben.

In Amersfoort zou er niets aan de hand zijn, meldde het college onlangs in antwoord op vragen van de VVD. De SP fractie ontvangt echter wel degelijk signalen dat dit soort problemen ook in Amersfoort zouden spelen.

Daarnaast blijkt de gemeente Amersfoort ook met (A&E)² SamenSterk in zee te zijn gegaan, een reïntegratiebedrijf dat volgens haar eigen website nog veel harder lijkt op te treden tegenover mensen in de bijstand dan WorkFast dat doet. Hierbij lijkt veelvuldig gebruik gemaakt te worden van strafkortingen op de uitkering om mensen onder druk te zetten.

De SP vindt dat mensen die kunnen werken ook moeten werken, maar ze maakt zich zorgen over de mensen die buiten hun schuld om werkloos zijn. Gemeenten mogen het geld dat ze overhouden aan bijstandsuitkeringen voor andere doelen inzetten. Commerciële reïntegratiebedrijven springen hier slim op in door te adverteren met een maximale uitstroom. Het is maar zeer de vraag of deze prikkel om geld te besparen niet ten kostte gaat van de zorgvuldigheid en de rechten van mensen met een bijstandsuitkering.

De SP wil daarom meer duidelijkheid over de mensen die in dit soort trajecten terecht komen. De partij roept Amersfoorters die persoonlijke ervaringen hebben met deze bedrijven dan ook op om contact op te nemen met Marijke Jongerman, woordvoerder werk & inkomen van de Amersfoortse SP fractie. Vanzelfsprekend zal alle informatie vertrouwelijk worden behandeld.