Amersfoortse tegenprestatie ook voor mantelzorgers en vrijwilligers

26 november 2014

Amersfoortse tegenprestatie ook voor mantelzorgers en vrijwilligers

Vanaf 1 januari kunnen gemeenten een tegenprestatie opleggen aan mensen met een uitkering. Maar liefst 90% van de gemeenten heeft er voor gekozen om mantelzorgers of mensen die al vrijwilligerswerk doen vrijstelling te geven hiervoor. De Amersfoortse politiek liet zich gisteravond echter van haar harde kant zien, ondanks verzet van de SP bleek men niet bereid om deze groepen mensen te ontheffen van de tegenprestatie.

Ook het SP voorstel om alleen een tegenprestatie op vrijwillige basis uit te laten voeren heeft het niet gehaald. Eerder besloten Arnhem en Amsterdam, steden waar de SP in het college zit, wel te kiezen voor een vrijwillige tegenprestatie. Het Amersfoortse college beweert in de praktijk ook alleen op vrijwillige basis een tegenprestatie op te leggen, maar na enig aandringen van SP raadslid Marijke Jongerman moest de wethouder schoorvoetend toegeven dat de tegenprestatie in Amersfoort wel degelijk verplicht op kan worden gelegd.

Gemeenten zijn verplicht om in diverse verordeningen vast te laten leggen hoe ze landelijke regelgeving uitvoeren. Gisteren lagen er een tweetal verordeningen voor in het kader van de Participatiewet, de opvolger van o.a. de Wet Werk en Bijstand. In deze verordeningen wordt vastgelegd welke strafkortingen de gemeente op kan leggen aan mensen met een uitkering, en welke tegenprestatie de gemeente kan vragen van deze mensen.

Veel gemeenten gebruiken deze verordeningen om de rechten van mensen met een uitkering vast te leggen. De gemeente Amersfoort beperkt zich echter tot "maatwerk". In de verordening staat alleen dat de gemeente een tegenprestatie op kan leggen aan mensen met een uitkering, en daar moeten ze het maar mee doen.

Voor hoeveel uur per week kan een tegenprestatie worden opgelegd? En hoe lang is de periode dat dit van iemand met een uitkering gevraagd kan worden? Wat houdt die tegenprestatie in? Onder welke voorwaarden kan deze worden opgelegd? Het staat er allemaal niet in, die duidelijkheid wil Amersfoort niet bieden.

Mensen met een uitkering hebben ook recht om te weten waar ze aan toe zijn,  wat hun plichten zijn, en wat hun rechten zijn. Gisteren heeft de politiek in Amersfoort laten zien daar totaal niet om te geven. Het college eigent zichzelf wel alle rechten toe om mensen met een uitkering overal toe te kunnen dwingen. Maar als er gevraagd wordt om rechtszekerheid voor diezelfde mensen door duidelijke regels vast te leggen, dan geeft het college niet thuis.