SP fractie zegt vertrouwen in wethouder op

3 maart 2016

SP fractie zegt vertrouwen in wethouder op

Afgelopen dinsdag heeft de SP fractie het vertrouwen in wethouder Houwing opgezegd. De SP staat er pal voor dat Amersfoort de noodzakelijke opvang aan vluchtelingen biedt. Daarbij is het van het grootste belang dat er draagvlak wordt georganiseerd onder direct betrokkenen. De wethouder heeft het draagvlak juist afgebroken. Dat rekent de SP haar zwaar aan.

Amersfoort heeft besloten om minderjarige alleenstaande vluchtelingen op te vangen op het terrein van GGZ-instelling Zon & Schild. Op dit terrein zijn ook andere groepen aanwezig, zoals GGZ cliënten en reguliere bewoners die een eerder door bezuinigingen vrijgekomen woongebouw huren van de instelling. Dit gebouw delen zij in de nacht nu al met jonge GGZ cliënten en gaan zij straks ook delen met minderjarige alleenstaande vluchtelingen, een unieke situatie in Nederland.

Aangezien het hier om kwetsbare groepen gaat wil de SP fractie, zowel in het belang van de vluchtelingen zelf als in het belang van de al op het terrein aanwezige groepen, dat de opvang op dit terrein goed voorbereid wordt en dat wordt nagedacht over mogelijke consequenties van het mengen van deze groepen op één terrein en binnen één gebouw. Om zo tot een verantwoorde opvang te komen.

De SP fractie stelt hier al weken vragen over aan de wethouder, en keer op keer is het antwoord dat er elders expertise is ingewonnen en dat we ons geen zorgen hoeven maken. Keer op keer blijkt de expertise waarnaar wordt verwezen nergens op gebaseerd te zijn. Uiteindelijk heeft de SP zelf maar een ervaringsdeskundige aangedragen bij de wethouder, om vervolgens tot grote verbazing te constateren dat de wethouder de raad onjuist voorlicht over zijn opvattingen. Een leugen waarvoor de wethouder in de media terecht door het stof is gegaan.

Hier had het bij kunnen blijven, ware het niet dat we afgelopen dinsdag moesten constateren dat de wethouder dit onderwerp nog steeds niet serieus neemt. Eerst werd onze kritiek al bevestigd doordat de locatiemanager liet weten dat dit voor het COA ook een nieuwe situatie is. Dit gaat lijnrecht in tegen alle eerdere opmerkingen van de wethouder dat er expertise is ingewonnen en dat we ons echt geen zorgen hoeven maken. Deze expertise bestaat gewoon niet, in feite is het huisvesten van minderjarige alleenstaande vluchtelingen op GGZ terrein Zon & Schild één groot experiment met kwetsbare groepen.

Daarnaast blijkt ook andere informatie simpelweg niet te kloppen. Er werd gezegd dat GGZ cliënten 's avonds onder begeleiding naar het gebouw gaan, dit blijkt onjuist te zijn, deze begeleiding is beperkt tot een incidentele nachtelijke controle. Er werd verteld over de gesprekken die worden gevoerd met de reguliere bewoners van het terrein, maar achterwege wordt gelaten dat deze gesprekken zo goed als vastgelopen zijn. Ook tijdens de behandeling van onze motie om meer onderzoek te doen naar de opvang op Zon & Schild wist de wethouder ons niet te overtuigen dat ze onze zorgen nu eindelijk serieus oppakt.

De SP fractie zag dan ook geen andere uitweg meer en heeft het vertrouwen in de wethouder opgezegd. De SP fractie betreurt het dat andere partijen ons hier niet in gesteund hebben, ondanks dat diverse fracties onze zorgen met ons delen maar daar geen politieke consequenties aan willen of durven te verbinden. Blijkbaar vinden de andere fracties prettige onderlinge verstandhoudingen in de raad belangrijker dan een verantwoorde opvang van oorlogsvluchtelingen.